april
2023

Powernappen tijdens werk? Natuurlijk wel!

Even een momentje voor jezelf of bijtanken tijdens het werk dankzij een heuse powernap. Medewerkers van Fontys Sporthogeschool (FSH) kunnen hier sinds januari tijd voor maken dankzij vierdejaars Sportkundestudent Karlijn Kuijpers.

Karlijn loopt stage bij de Workplace Vitality Hub, waar Fontys met verschillende partners samenwerkt om de vitaliteit onder werknemers te verbeteren. In die hub staat een Loungescape Powernap, een bank van partner Ahrend waar medewerkers even tot rust kunnen komen. “Deze bank werd niet veel gebruikt door medewerkers van de hub. Andere studenten hebben daar eerder onderzoek naar gedaan. Ik wilde ook onderzoek doen, dus toen kwam mijn stagebegeleider met een andere doelgroep: de medewerkers van de Sporthogeschool.”

Al snel startte de vierdejaars student haar onderzoek en vroeg zij aan verschillende docenten en werknemers of ze wel of geen gebruik zouden maken van zo’n bank. De behoefte om tot rust te komen was er. “Een leuke conclusie, maar het is natuurlijk nóg leuker als we ook zo’n bank neer kunnen zetten zodat ze er ook daadwerkelijk gebruik van kunnen maken. Daar wilde Ahrend graag aan meewerken.”

Karlijn Kuijpers en Frank BaumanProefperiode
De Loungescape Powernap staat inmiddels al een tijdje in ruimte 0.04 van de Sporthogeschool, een afgesloten kamer waar iedereen in alle privacy tot rust kan komen. Medewerkers kunnen online reserveren en met een sleutel gebruikmaken van de ruimte. Dat kan tot en met juni, want dan is de proefperiode van een half jaar afgelopen.

Wie een plekje wil bemachtigen zal rekening met anderen moeten houden. De ruimte wordt nu zo’n vijftien keer per week gereserveerd. “In het begin zag je dat er amper iemand ging powernappen. Maar nu is het bekender en stimuleert iedereen elkaar om er juist gebruik van te maken”, aldus Karlijn.

Authenticiteit
Stagebegeleider, docent en onderzoeker Frank Bauman is blij dat zijn hogeschool de mogelijkheid biedt om even tot rust te komen. Ook al maakt hij er zelf nog geen gebruik van. “Maar het is wel mooi om te zien én mee te maken hoe een vierdejaarsstudent dit kan bereiken met onderzoek."

Karlijn wil samen met haar stagebegeleider andere locaties inspireren om met vitaliteit aan de gezondheid van medewerkers te werken. “Als er geïnteresseerde instituten zijn, kunnen Frank en ik helpen om de boel te realiseren.”

Alleen maar voordelen
De student drukt anderen op het hart eens zo'n powernap te proberen. “Iedereen ervaart weleens werkdruk of stress. Een momentje afschakelen van de buitenwereld zonder prikkels kan wat dat betreft alleen maar voordelen hebben. Er wordt zoveel van je gevraagd, dus als je dan even een momentje rust pakt om daarna weer door te kunnen, is dat alleen maar goed.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Pieter van Gorkom
2023
Zou het een mooie toevoeging zijn om hier een Virtual Reality bril aan toe te voegen, zodat je jezelf echt in een andere omgeving waant. Bijvoorbeeld bij de zee of in een bos?
Gabriel
2023
Graag eentje in Nexus!! Ik ben een grote "gebruiker" van powernapping.
Marco
2023
Wat heerlijk om te lezen dat er weer gekeken wordt naar het mens-zijn. Wel jammer dat het een pilot is en niet voor alle andere mensen mogelijk is om mee te doen. Wij zijn geen machines en behoeftes verschillen. Per persoon, maar ook per dag of moment. Even een half uurtje rusten kan een mens goed doen. Je zou ook kunnen onderzoeken waarom en door wie er precies "zoveel van ons gevraagd wordt", waarom we steeds snel weer moeten "opladen" om vlot weer "door te kunnen" en met wie of wat we altijd maar "mee moeten". Zijn wij dat uiteindelijk niet zelf en waar gaan we eigenlijk naartoe? Zijn we ons ervan bewust, hebben we nog controle?