door Noëlle van den Berg,
2024

Potentiële studenten krijgen voorproefje in Toverland

Attractiepark Toverland in het Limburgse Sevenum werd donderdag overspoeld door ruim honderd leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Niet voor een lekker dagje uit, maar voor een kijkje in de technieksector. Een initiatief van Fontys Venlo, Toverland en attractiefabrikant Vekoma.

Het aantal werknemers in de technieksector daalt met de jaren. Een zorgelijke ontwikkeling, aldus marketingmedewerker Anke Franssen van Fontys Venlo. Om potentiële studenten warm te maken voor een baan in de techniek bedacht zij onder de noemer van Fontys Experience een ‘dagje uit’, waar studenten niet alleen genieten van een attractiepark, maar ook een kijkje achter de schermen krijgen. “Met een dag als vandaag hopen we een zaadje te planten en te laten zien hoe tof het is om in onze provincie in de techniek te werken.”

Om dat te bewerkstelligen worden de ruim honderd leerlingen ontvangen in conferentiezaal Mystique. Fontys bijt het spits af en neemt de leerlingen mee in alle technische opleidingen die het instituut kent. Studenten van de verschillende opleidingen brengen hun potentiële studiegenoten in sneltreinvaart op de hoogte van wat zij van iedere opleiding kunnen verwachten. Sommigen maken in alle haast notities, want het klinkt allemaal toch wel erg interessant.

‘Techniek is broodnodig’
Daarna is het woord aan Toverland. Over de historie en toekomst van het park, en het belang van de Technische Dienst. “Het credo van Toverland is dat we magische gelukservaringen willen creëren met al onze medewerkers. Maar zonder techniek zijn we alleen maar medewerkers. Techniek is broodnodig om de magie van dit park te bewerkstelligen”, aldus de teamleider.

De behoefte aan technische medewerkers wordt wederom bekrachtigd door Sustaining Development Engineer Koen Maessen. Hij is werkzaam bij Vekoma, ’s werelds grootste attractiefabrikant. Niet geheel onbelangrijk: ook Vekoma is gevestigd in Limburg en zou dus zomaar de toekomstige werkgever van de potentiële studenten kunnen worden. [Tekst gaat verder onder de foto's]

Hoewel de leerlingen aandachtig luisteren naar alles wat de experts te vertellen hebben, blijkt leren in de praktijk ook hier de voorkeur te hebben. Zodra de presentaties ten einde zijn weten de leerlingen niet hoe snel ze zich door het park moeten bewegen, op zoek naar verschillende attracties.

En nee, niet alleen om ritjes te maken. Bij iedere attractie van de ronde staat een weknemer van Toverland, een Fontysstudent of een engineer van Vekoma. Klaar om de potentiële studenten mee te nemen in de technische wereld.

Leuk en veelzijdig
Zo leren ze alles over G-krachten bij houten achtbaan Troy, over het lanceersysteem en de ergonomie van de Booster Bike. En wat dacht je van de elektrische aandrijving van Blitz Bahn, of het draaimechanisme van Dwervelwind? Alles wat vandaag de revue passeert, heeft te maken met techniek. “Al deze leerlingen hebben affiniteit met techniek of ICT”, licht Anke Franssen toe. “En vandaag willen we ze laten zien hoe leuk en veelzijdig het techniekvak daadwerkelijk is.”

Ook Industrial Design Engineering-student Jip vindt een dag als vandaag belangrijk. “Deze leerlingen zitten veel met hun neus in de boeken en vandaag kunnen ze eindelijk zien wat je nu echt met die geleerde stof kan doen. Ik zie mezelf hier ook nog wel werken, want ook ik zou hier als ontwerper aan de slag kunnen.” [Tekst gaat verder onder de foto's]

De Toverland Experience lijkt ook onder de middelbare scholieren haar vruchten af te werpen. Een rondvraag onder leerlingen van Sint Ursula levert allerlei positieve reacties op. De een wordt enthousiast van mechanische remmen, de ander vindt een kijkje in de werkplaats van Feñix indrukwekkend.

Sommigen weten zelfs al zeker dat ze bij Fontys gaan studeren. “Maar of we dat in Venlo of Eindhoven gaan doen is nog maar de vraag. Eindhoven is toch een grotere stad en daar zijn sommige opleidingen in het Engels, terwijl ze in Venlo alleen in het Nederlands worden aangeboden. Maar na de studie houd ik wel mijn opties open, ook in Limburg", zo klinkt het.

Toverland-woordvoerder Henk Janssen ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. “We vinden het belangrijk om bij te dragen aan de mogelijke keuzes die deze groep in de toekomst kan maken. Velen kennen het attractiepark, maar hebben geen idee wat er achter de schermen gebeurt. Die kans hebben we vandaag wél kunnen geven. En al zijn het maar enkele leerlingen die na vandaag zeggen dat ze bij Fontys willen studeren en uiteindelijk hier willen komen werken, dan is het sowieso een enorm succesvolle dag geweest.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Richard
2024
Echt een goed initiatief om potentials kennis te laten maken met een beroepsopleiding. Hulde!
Jacqueline Timmermans
2024
Een heel leuk initiatief dat zeker aanspreekt bij deze doelgroep.
Maar van onderstaande uitspraak schrik ik dan wel weer:
"Eindhoven is toch een grotere stad en daar zijn sommige opleidingen in het Engels, terwijl ze in Venlo alleen in het Nederlands worden aangeboden"
Waar hebben ze deze desinformatie opgepikt? Of hebben ze niet goed geluisterd misschien.
Venlo heeft wel degelijk technische opleidingen in het Engels.
Blijkbaar hebben we toch nog even iets recht te zetten.