april

Postdocs tillen onderzoek naar hoger niveau

Aanstelling van minimaal vier kandidaten direct na de zomer verwacht

Fontys hoopt na de zomervakantie minimaal vier zogeheten postdocs te kunnen aanstellen. Het gaat hierbij om personen die aan een universiteit zijn gepromoveerd of bijvoorbeeld Fontys-docenten, die naast hun werk een promotieonderzoek hebben gedaan. Landelijk betaalt de overheidsorganisatie SIA de helft van in totaal 73 postdocplaatsen, de werkgevers de andere helft.

door Tim Durlinger
Gedurende twee jaar is de postdoc de helft van de tijd beschikbaar voor onderzoek en de andere helft voor onderwijs. Fontys wil de nieuwe medewerkers niet bij een specifiek instituut aanstellen aldus Peter Peeters, strategisch consultant vanuit de Dienst Onderwijs en Onderzoek.

"De hogeschool wil zich sterker profileren op het Peter Peetersgebied van TEC for society. Dat kan alleen maar als je met goed onderzoek kunt aantonen op bepaalde thema's deskundig te zijn." TEC staat voor technology, entrepreneurship en creativity. "De onderzoeksgroepen die hieraan zijn verbonden, hebben als doel ons onderwijs beter te maken maar ook om antwoorden te bedenken op vragen vanuit de samenleving. Die beperken zich nooit tot één instituut of lectoraat. Er wordt veel samengewerkt."

Kansrijk
Het gaat om vijf onderzoeksthema's: health, education, smart society, creative economy en high tech systems and materials. Peeters zou dan ook graag zien dat Fontys zelf nog de aanstelling van een vijfde postdoc voor haar rekening neemt. Op basis van het aantal studenten heeft de hogeschool er recht op vier. Om daar het geld voor te krijgen, wil SIA voor 23 mei kansrijke onderzoeksopdrachten ontvangen. Peeters: "Deze moet worden geformuleerd door de directeur en lector, die als trekkers van zo'n onderzoeksgroep fungeren."

Volgens de strategisch consultant biedt de functie voor mensen die aan de universiteit gepromoveerd zijn een aantrekkelijke combinatie van onderwijs en onderzoek. "Bij medewerkers van Fontys die een promotieonderzoek hebben gedaan, zit daar niet altijd een carrièreperspectief achter. Als het gaat om loopbaanontwikkeling, bied je hen zo de mogelijkheid om met onderzoek bezig te blijven. Vaak zijn dat de kanjers in het onderwijs."

Meerwaarde
De meerwaarde voor Fontys is in zijn ogen de versterking van de onderzoeksfunctie. "Het is fijn om op de projecten een onderzoeker te kunnen zetten die kan beoordelen of ze ook effectief en goed onderbouwd zijn. En omdat het een persoon is die in het onderwijs werkt, biedt het gelijktijdig een impuls aan docententeams." Om postdoc te kunnen worden, is een onderwijskwalificatie nodig.

Peeters vindt hun aanstelling helemaal in de visie Fontys Focus 2020 passen, waarin staat dat de onderzoeksfunctie versterkt moet worden. "We willen ons ook ontwikkelen tot een kennisintensieve netwerkorganisatie."

Geïnteresseerden in een postdocpositie kunnen mailen naar peter.peeters@fontys.nl of j.vlugter@fontys.nl.