januari

Populaire juf, maar wel een ‘vak apart’

Dagmar Kesselaer deed de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding aan Fontys Sporthogeschool in Eindhoven. Als gymjuf in het basisonderwijs maakt ze veel leerlingen blij. “Op de gang hoor ik overal positieve kreten.”

Samenvatting

Naam: Dagmar Kesselaer
Leeftijd: 24 jaar
Opleiding: Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (ALO), afgestudeerd juli 2019
Werk: Vakleerkracht gym op drie basisscholen in Best
Salaris: 2200 euro bruto (aanstelling van 34 uur)

Wat doe je op een werkdag?
“Meestal ben ik om 8.00 uur in de gymzaal om lessen voor te bereiden. Bijvoorbeeld: toestellen of spellessen opbouwen. Om half negen komt de eerste groep. Ik begin met een warming up, vaak een tikspel. Verder probeer ik de kinderen zo actief mogelijk te laten zijn. Meestal splits ik een klas in drieën, zodat iedereen vaak aan de beurt komt.

Om drie uur zit mijn dag er weer op. ’s Woensdags ben ik al een uur eerder klaar met lesgeven. Dan bereid ik lessen voor en doe mijn administratie. Zo krijg ik in de 34 uur van mijn aanstelling alles wel zo’n beetje gedaan, en hoeft er geen werk mee naar huis.”

“Ik ben niet gebonden aan een verplicht gym-curriculum, maar probeer zo veel mogelijk aan bod te laten komen. In een app registreer ik wat ik doe, en kan ik kinderen beoordelen op hun vaardigheden. Het is fijn om Foto: Charlotte Gripsreële rapportcijfers te geven, gebaseerd op meer dan alleen een indruk. Ook gebruik ik de 4 Assen-test, waarmee je inzicht krijgt in hoe leerlingen zich motorisch ontwikkelen.”

Hoe ging de overgang van studie naar werk?
“Ik vond het een kleine stap, omdat je bij ALO zo veel stages hebt. Wat ook in mijn voordeel werkt is dat ik vaak stage liep in het speciaal onderwijs, en niet schrik van wat hectiek. Bij mijn sollicitatie werd ik al gewezen op een paar lastige groepen, die veel ruzieden bij gym. Ik heb dat getackeld door heel strikt tegen ze te zijn, en bijvoorbeeld te benadrukken dat het gaat om samen sporten, en niet tegen elkaar. Nu gaat het goed.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Vóór Fontys Sporthogeschool deed ik mbo, namelijk CIOS in Sittard. Een werkvorm die we daar veel toepasten was dat studenten elkaar onderling lesgaven. Dan sta je dus in een proefles (zeg korfbal) voor je eigen klas, die je na afloop feedback geeft. Dat vond ik heel leerzaam. Jammer dat dit bij Fontys niet gebeurde.

Dat je zo veel stage loopt is mooi, maar daar is altijd sprake van een hiërarchische verhouding. Elkaar onderling bekijken en beoordelen is ongedwongener. En het is ook gewoon leuk… Je hoorde soms via via dat een klasgenoot een kei was in lesgeven. Ik werd dan nieuwsgierig, en wilde dat graag zelf zien.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“De kinderen komen altijd enthousiast binnen, heel dankbaar. Bovendien is het interessant om leerlingen die iets niet durven, in kleine stapjes toch bij het einddoel te brengen, bijvoorbeeld een turnoefening.

Zo help je ze om over hun angst heen te stappen. Je merkt ook dat kinderen je echt waarderen. Als ik door de gang loop, hoor ik zo veel positief commentaar. Maar ook van collega-leerkrachten en ouders krijg ik signalen dat kinderen genieten van de gymlessen.”

Tevreden?
“Ja. Ik werk nu vier maanden en soms lijkt het nog wel een beetje op stage, haha. Misschien moet ik nog wennen aan mijn rol. Ik ben de enige vakleerkracht gym op deze drie scholen, en ook dat voelt weleens raar. Je blijft in zekere zin een vak apart.

Natuurlijk geven mijn collega’s aan dat ik echt bij het team hoor. De klassenonderwijzers waarderen het ook dat ik de gymtaken van hen heb overgenomen, zodat ze meer tijd overhouden. Als ik kijk hoe enthousiast iedereen reageert ‒ leerlingen, collega’s en ouders ‒ dan ben ik echt wel tevreden.”

“Ik wil hier de komende jaren veel ervaring opdoen. Maar ik heb ook nog wel de ambitie om mbo- of hbo-docent te worden. Het lijkt me tof om mijn kennis en kunde straks mee te nemen naar een hoger niveau, bijvoorbeeld naar Fontys Sporthogeschool.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]