maart

Pop-up stembureaus bij Fontys en Summa

Om jongeren te stimuleren om te gaan stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen, komen de stembureaus in Eindhoven naar ze toe. Zowel Fontys als het Summa College krijgt op 21 maart een pop-up stembureau. Daarnaast heeft de gemeente de werkkamer van burgemeester Jorritsma en de redactievloer van het Eindhovens Dagblad toegevoegd als bijzondere stemlocaties.

De gemeente doet er alles aan om het aantal kiezers te vergroten. Bij de vorige verkiezingen was dat ruim 40 procent en dat is lager dan het gemiddelde in Nederland. “Daarom proberen we door bijzondere stemlocaties te bedenken, meer kiezers naar de stembus te trekken. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld Eindhoven Airport als stemlocatie toegevoegd. Dat was succesvol, dus die blijft”, zegt woordvoerder Corine van der Putten van de gemeente Eindhoven.

Naast de bijzondere locaties, zijn er ook nog de pop-up stembureaus, die ook een keer bestonden uit bussen die rondreden langs plekken waar veel mensen zijn. “Nu wilden we iets waarmee we met name jongeren konden stimuleren om te gaan stemmen. Zo kwamen we bij Fontys en het Summa College uit. Het is belangrijk voor de democratie dat zoveel mogelijk mensen, ook jongeren, stemmen. Zo’n gemeenteraad zit er toch voor vier jaar”, is de aanmoediging van Van der Putten.

Het pop-up stembureau bij Fontys is te vinden op locatie Rachelsmolen, gebouw R3 in Eindhoven. Je kunt er stemmen tussen 11.00 tot 14.00 uur. [Petra Merkx]

Bron schreef eerder over studenten die zich inzetten voor de politiek én twee debatten die door studenten worden georganiseerd in het artikel: Studenten met idealen.