oktober
2020

Pilot met foodtrucks op campus Rachelsmolen

Fontys start deze week op campus Rachelsmolen in Eindhoven een pilot met foodtrucks. Mogelijk bieden deze cateraars op wielen een tijdelijke oplossing nu Sodexo het cateringcontract met Fontys heeft opgezegd.

De foodtrucks staan op 6, 8, 13 en 15 oktober tijdens de lunch op de campus. Daarna wordt de pilot geëvalueerd en wordt gekeken of de inzet van foodtrucks een meer permanent karakter krijgt.

Na de opzegging van het contract door Sodexo afgelopen Desiree Hendrixjuli is Fontys op zoek naar een nieuwe invulling van de catering. Een speciaal projectteam zet hiervoor verschillende toekomstscenario’s op papier voor de korte en lange termijn.

Overbruggingsperiode
"Het streven is om in het studiejaar 2021/2022 weer een vaste cateraar onder contract te hebben", stelt Desiree Hendrix, facility manager Campus Rachelsmolen. "Dit kost dus nog even tijd.’'

Om de studenten in de overbruggingsperiode toch eten en drinken te kunnen bieden op de campus, wordt er naar tijdelijke oplossingen gezocht. Foodtrucks kunnen hierbij wellicht een rol spelen, denkt het projectteam.

Hendrix: ‘Mocht uit de pilot blijken dat de foodtrucks een succes zijn, dan kunnen ze in de toekomst misschien in het cateringconcept opgenomen worden en daarmee een plek krijgen op het campusterrein.’

Wereldkeuken
In Eindhoven staat er de komende weken Mexicaans, Surinaams en Aziatisch op het menu. Om ook de Hollandse keuken aan bod te laten komen is een foodtruck met worstenbroodjes gecontracteerd. De foodtrucks - elke testdag één - komen tussen 11.00 en 14.00 uur voor het terras van café 040 te staan, aan de rand van het plein.

"Alles Lege kantine sinds vertrek Sodexo.uiteraard geheel volgens de coronamaatregelen’, vertelt Hendrix. "Zo kunnen studenten alleen contactloos betalen en dienen ze zich aan de anderhalve meter afstand te houden. De studenten worden hierover geïnformeerd via de portal en we zullen ter plekke de situatie in de gaten houden. Als het te druk wordt, grijpen we in."

Evaluatie na afloop
Voor Hendrix en haar collega’s is het nog even afwachten hoe groot de animo voor de foodtrucks zal zijn. "We hebben ondanks de coronamaatregelen nog dagelijks duizend studenten op onze campus. Dat moet genoeg zijn om een goed beeld te krijgen van de pilot. We kijken daarbij naar de populariteit van de foodtrucks, of het werkt onder coronaomstandigheden en of het voor de exploitant rendabel is.’

Mocht de pilot een succes zijn, dan kunnen ook andere campussen van Fontys in de nabije toekomst foodtrucks op het terrein verwachten. [Ivo van der Hoeven]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Esse Heij
October
2020
Zelf eten meenemen? Het is maar een idee hoor.
CB
October
2020
Ga eerst es afwachten of we ooit weer terug naar het oude normaal gaan. Straks is Fontys met dank aan corona een LOI 3.0 en heb je het niet eens meer nodig.