Tilburg,

Pierson en Vervliet winnen Jacques de Leeuw Prijs

Roos Pierson en Eveline Vervliet hebben dinsdagavond in Theaters Tilburg de Jacques de Leeuw Prijs 2021 gewonnen, van ieder 10.000 euro. De prijs wordt sinds het begin van deze eeuw jaarlijks uitgereikt aan twee studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK).

Eveline VervlietBedoeling is dat zij het bedrag investeren in de verdere ontwikkeling van hun studie of carrière.

Winnaar in de categorie lerarenopleiding werd Roos Pierson, student aan de Academie voor Beeldende Vorming binnen FHK. De beste student van een uitvoerende opleiding werd Eveline Vervliet van de Academy of Music and Performing Arts.

Licht provocatief
Vervliet is componist, performer, sounddesigner en mediakunstenaar. Door de jury onder voorzitterschap van Ton Rombouts, oud-burgemeester van Den Bosch, wordt zij getypeerd als ‘licht provocatief’ in haar aanpak.

‘Ze wil haar toeschouwers door middel van sounddesign en mediakunst bewust maken van de gevolgen van hun acties. Je hoort en ziet zo als het ware ter plekke iets nieuws en brutaals ontstaan; daar getuige van te zijn maakt de ervaring van haar kunstperformances extra bijzonder’, aldus de jury.

Roos PiersonVolstrekt zichzelf
Die zegt van Roos Pierson dat ze overal volstrekt zichzelf is: ‘Door middel van het maken en bespreken van beelden, leren mensen iets over zichzelf maar ook over de ander. Daarmee stelt ze de groei van leerlingen in hun menszijn centraal. Zo wil ze vernieuwing brengen in het onderwijs’.

Roos is eveneens winnaar geworden van de Ateliers Prijs 2021, bleek dinsdagavond. Zij mag nu een jaar lang een gastatelier gebruiken van de Stichting Ateliers Tilburg.

Interesse in kunsten
De Jacques de Leeuw Prijs is vernoemd naar de in maart overleden Tilburger Jacques de Leeuw. Hij richtte in 1958 mediaconcern Audax op en heeft altijd een grote interesse getoond in de kunsten in het algemeen en FHK in het bijzonder.

Vorig jaar werden alle tien genomineerden aangewezen als winnaar van de prijs. Vanwege de coronacrisis kon de jury de studenten destijds niet bij hun werkzaamheden bezoeken. [Tim Durlinger]