Venlo,
januari

Philips verleiden met dé babyvinding

Studenten van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo namen dinsdag een deel van theater De Maaspoort in die stad in bezit. Ze presenteerden er hun producten waar ze sinds september aan hebben gewerkt in een heuse expositie, die nog tot 24 januari duurt.

Zo stonden er in de VIP-foyer negentien rolbanners vol uitleg, met daarnaast een prototype van iedere groep. Hier betrof het werk van 79 vierdejaarsstudenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen (IPO), die binnenkort gaan afstuderen. Hun opdracht had als thema The First Thousand Days en luidde: Design and engineer an innovative product for Philips Mother and Child Care.

Slimme producten
"Het gaat om de eerste duizend dagen vanaf het zwanger willen worden. De meeste groepen hebben iets bedacht voor het moment dat het kind is geboren. Twee hebben zich gericht op de zwangere vrouw", weet docent Estella Stok. Samen met collega Sandra Verheem coachte zij de studenten de voorbij maanden. Onder de naam Philips Avent ontwikkelt de multinational volgens Stok diverse slimme producten rond een zwangerschap. "Ze hebben ook de app Ugrow, waarmee je de zwangerschap en geboren baby kunt monitoren. Veel van onze groepen hebben een product dat je hieraan kunt koppelen."

Zoals de groep van IPO-student Jim Brouns (tweede van links). Die concludeerde uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat de meeste prenatale sterfgevallen in week 22 tot en met 28 van een zwangerschap plaatsvinden. "In die periode gaan vrouwen vaak nog maar één maal per maand naar een verloskundigenpraktijk. Omdat die een volle agenda heeft en de zorgverzekering maar een maximaal aantal bezoeken vergoedt. Dus moet er een manier komen om het zelf te controleren", geeft Brouns aan.

Zijn team ontwikkelde daarom voor zwangere vrouwen de BellyBuddy. Daarmee kunnen mensen thuis verrichte metingen als temperatuur, hartslag en bloeddruk invoeren. Uitschieters worden automatisch doorgegeven aan de verloskundige, die eindverantwoordelijk blijft en kan besluiten tot een controle.

Hoewel sommige producten verdacht bekend voorkomen, gaat het volgens docent Verheem om innovaties: "Het mag geen herontwikkeling zijn van een bestaand product." De groep van Mattheus Swinkels bedacht de Lumi, een lichtmobiel voor boven de wieg. "Een baby ziet pas na zes weken de eerste kleuren rood en groen", vertelt Swinkels. "De Lumi stimuleert de ontwikkeling van het zicht en kalmeert de baby tegelijkertijd door middel van visualisaties: in het begin een witte stip die een patroon volgt, in een later stadium een andere kleur, beweging en snelheid. In de kalmeringsstand vormt zich een combinatie van kleuren, die zorgt voor een rustgevende ambiance."

Inspireren
IPO verzorgt deze expositie jaarlijks, maar dit keer doen er ook andere opleidingen van Fontys Venlo aan mee: Werktuigbouwkunde, Mechatronica, Software Engineering en Logistiek. Vorig jaar verbond Canon zich aan de beoordeling, dit jaar vaardigde Philips zeven 'keurmeesters' af naar de pitches in De Maaspoort. "Zij maken een keuze uit de beste producten", aldus Stok. "Over het algemeen mogen die worden gepresenteerd bij Philips zelf. Voor zo'n bedrijf is deelname vooral interessant om zich te laten inspireren." [Tim Durlinger]

Bekijk hier de presentatie van de BellyBuddy.