Petitie tegen ‘student als melkkoe’

Door de rente op de studielening te verhogen, gebruikt de regering studenten als melkkoe. Dat vinden verschillende jongerenorganisaties en GroenLinks. Zij startten gisteren een petitie om de renteverhoging tegen te gaan.

Volgens GroenLinks is de verhoging van de rente op de studielening alleen maar bedoeld om de staatskas te spekken. Het geld gaat niet naar het onderwijs, zegt de partij. De renteverhoging gaat studenten na hun afstuderen duizenden euro’s extra kosten. Ze gaan gemiddeld 5.000 euro méér betalen, als ze 35 jaar doen over de aflossing van hun lening.

Volgens onderwijsminister Ingrid van Engelshoven Minister Engelshovenis de verhoging verantwoord omdat oud-studenten meer tijd hebben gekregen om de schuld af te lossen. Het zou nog steeds sociaal en gunstig zijn en bovendien is de rente lager dan bij een bank.

Hoewel de Tweede Kamer de verhoging al heeft goedgekeurd, heeft protesteren nog zin, want op 28 mei behandelt de Eerste Kamer het plan. GroenLinks hoopt samen met jongerenorganisaties ISO, LSVB, NJR, CNV Jongeren en LAKS dat met genoeg druk vanuit studenten het plan van tafel gaat.

Einde leenstelsel?
Los van het protest tegen de renteverhoging is er ook steeds meer gemor over het leenstelsel op zich. Jesse Klaver, ooit voorstander van het stelsel, zei deze week dat het stelsel niet heeft uitgepakt zoals bedoeld. Het zou de doorstroom belemmeren en leiden tot leenangst en stress bij studenten. Welke voorstellen hij nu gaat doen, is nog niet bekend. [Petra Merkx]