oktober

‘Pechstudent’ hbo nauwelijks in actie

Geen basisbeurs meer, verhoging van de rente op de studielening, nog geen kwaliteitsverbetering en de halvering van het collegegeld is alleen voor eerstejaars. Niet alleen studenten van universiteiten hebben er last van (en kwamen in actie), ook hbo’ers. Erg strijdvaardig lijkt die laatste groep echter niet. Hoe zit dat bij Fontys?

Eerstejaarsstudent Bedrijfskunde Bjorn krijgt geen basisbeurs en profiteert – ondanks dat hij in het eerste jaar zit – ook niet van het gehalveerde Bjorn en Kevincollegegeld. “Ik heb hiervoor al een opleiding geprobeerd, maar dat bleek niks voor mij. Klasgenoten hebben wel die halvering, dus ik vind het krom dat ik die niet krijg.”

Bjorn heeft de petitie voor een vergoeding ondertekend. Deze petitie, gestart door twee studenten, eist een financiële vergoeding voor de 'pechstudenten' die geen basisbeurs krijgen, maar ook niet van het gehalveerde collegegeld profiteren. “Hij kwam voorbij op Facebook, dus ik dacht, waarom niet?”

Maar in ‘het echt’ protesteren, doet hij niet. Aan de protestmars van studenten tegen onder meer verhoging van de rente op de studielening op 14 september deed hij niet mee. Hij wist er niet van. “Ik denk dat veel studenten op het hbo niet gaan protesteren, omdat ze er niet van op de hoogte zijn.”

Sceptisch over protesten
Studiegenoot Kevin zag de petitie ook voorbij komen op Facebook en heeft deze getekend. “Zo’n online petitie heeft volgens mij meer nut, omdat daar meer animo voor is”, beredeneert hij. “Je hoeft daar eigenlijk geen moeite voor te doen, alleen iets invullen. We blijven toch luie studenten.”

Kevin heeft ook niet meegedaan aan de protestmars. “Als ik het wel had geweten, betwijfel ik of ik wel was gegaan”, vertelt hij. “Ik ben nogal sceptisch over protesten. Ik vraag me altijd af hoeveel effect zoiets heeft, als het al effect heeft.”

Betere dingen te doen
Tweedejaarsstudent Journalistiek Stefan vindt de verhoging van de rente veel te groot. Desondanks heeft hij niet geprotesteerd. “Ik heb niet meegedaan, Stefanomdat ik wel betere dingen te doen heb”, vertelt hij. Stefan is sowieso geen groot voorstander van protesten. “Iedereen is het ooit wel eens ergens niet mee eens, maar om dan gelijk al je functies en taken neer te gooien, een paar bordjes met slechte slogans te bedenken en de straat op te gaan, vind ik een beetje raar.” Wat de studenten in zijn ogen wél zouden kunnen doen om hun ongenoegen te uiten, weet hij niet. “Dat vind ik een zeer lastige kwestie.”

Minister van Engelshoven
Onderwijsminister Van Engelshoven liet vorige week weten dat ze niet bereid is om de pechstudenten – geen beurs, geen kwaliteitsverbetering, geen halvering collegegeld - te compenseren. Zij vindt dat studenten moeten vechten voor kwaliteitsverbetering via de medezeggenschap.

Daar is de studentenfractie van de RemcoCentrale Medezeggenschapsraad (CMR) Fontys al mee bezig, zegt studentvoorzitter Remco Helminck. “We willen de verbetering van de kwaliteitsafspraken ook al merkbaar willen maken voor de huidige ‘gekorte studenten’."

Professionalisering docenten
Hoewel CMR nog in de beginstadium zit van dit traject, hebben de leden wel al ideeën waar ze het extra geld aan willen besteden. “We kijken bijvoorbeeld naar professionalisering van docenten, zodat zij beter kunnen lesgeven. Ook willen we meer docenten per student”, vertelt Helminck.“We kunnen natuurlijk geen financiële compensatie geven, maar we kunnen er wel voor zorgen dat iedere student iets merkt van de verbeterde kwaliteitsafspraken”, aldus Helminck. [Sanne Compiet]