Eindhoven, Tilburg, Venlo,
oktober

Pas op, de FONS-politie komt eraan!

Campagne om Fontys-locaties schoon te houden

Na de zomervakantie heeft FONS zijn intrede gedaan bij Fontys. Nee, geen nieuwe docent of directeur, maar de FONS-campagne: Fontys Opgeruimd Netjes Schoon. Die moet gebruikers van campussen ervan bewustmaken om de gebouwen en terreinen smetteloos te houden. Daarvoor wordt vanaf deze week zelfs 'politie' ingezet.

Het viel direct op tijdens de Purple-introductie en in de eerste lesweek. Op alle Fontyslocaties verschenen verwijzingen naar FONS. Op de digitale borden, voetstappen richting prullenbakken, op staanders op tafels in algemene ruimten en in de klikframes die in de gebouwen hangen. Drijvende kracht achter deze campagne is de Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken (H&F). De boodschap achter het 'waarom' is even simpel als krachtig: in een schone leer- en werkomgeving wordt beter gepresteerd.

Rommel
"We willen graag een prettige, fijne leer- en werkomgeving zijn. Een schone en nette omgeving dragen daaraan bij", zegt facility manager Inge Bogers van H&F. "Op een aantal locaties gaat dit heel goed. Maar er zijn er ook waar vooral in kantines, studiepleinen, collegezalen en leslokalen veel rommel achterblijft."

Vorig schooljaar hebben studenten van Fontys Hogeschool Communicatie deze campagne voor H&F ontwikkeld. Studenten van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie zijn bij de concrete uitwerking betrokken. De FONS-campagne wordt ondersteund door de zogenoemde contractpartners van H&F, zoals cateraar Sodexo en schoonmaakbedrijf ICS. Bogers: "Dagelijks hebben al onze contractpartners te maken met het aanspreken van studenten op hun gedrag. Tevens hebben ze deelgenomen aan het project, door mee te denken hoe deze campagne kan slagen."

Kiddy Ride Police Patrol
Sommige dragen ook op een andere manier bij. Zo maakte ICS een professioneel filmpje (zie onder) van de Kiddy Ride Police Patrol en verzorgt Sodexo de bijbehorende 'positieve politiebonnen'. Deze opmerkelijke politie-eenheid bezoekt woensdag 1 november de campus in Venlo, is op 23 november in Eindhoven actief en waarschijnlijk op 6 december in Tilburg. In al deze plaatsen komen de motoragenten een dagdeel, in enkele gebouwen.

Uiteindelijk wil het campagneteam dat 'vervuilers' niet enkel worden vermaand door medewerkers van H&F of de contractpartners. "We willen ernaartoe dat alle medewerkers en studenten van Fontys hier alert op zijn en elkaar erop aanspreken", aldus Bogers. [Tim Durlinger]

Foto The Kiddy Ride Police Patrol: screenshot video www.krpp.nl. Bekijk ook het filmpje dat Bron maakte op Purple van Fons & Fons. Hieronder het filmpje van de Kiddy Ride Police Patrol.