Tilburg,
november

Parkeervignetten op terrein campus Stappegoor

Fontys plaatst op termijn slagbomen

Op de parkeerplaats van Fontys-campus Stappegoor in Tilburg worden parkeervignetten ingevoerd. Dat gebeurt vooruitlopend op de plaatsing van slagbomen bij het vaak overvolle terrein. Studenten en medewerkers van Fontys moeten de vignetten na het parkeren achter de voorruit leggen. Wanneer de passen worden uitgedeeld is niet bekend, maar de voorbereidingen op invoering ervan zijn bezig.

Dat zegt programmamanager mobiliteit Ronald Timmermans van de Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken. Met parkeervignetten is volgens hem in het verleden al ervaring opgedaan: "Ze worden enkel ter beschikking gesteld aan Fontys-medewerkers en -studenten. Hierop wordt dan gehandhaafd." Dat betekent volgens hem niet dat parkeerders zonder pas een bekeuring of wielklem krijgen, maar dat degenen die niet thuishoren op het terrein daarop worden aangesproken. "Dat wordt zowel aan de poort als op het terrein gecontroleerd."

Betaald parkeren
De parkeerdruk op diverse Fontys-locaties is momenteel actueel. De hogeschool overweegt om betaald parkeren in te voeren. Op Stappegoor speelt mee dat de gemeente Tilburg onlangs het parkeertarief op een nabijgelegen terrein Nieuw-Stappegoor heeft verhoogd van 1 naar 2,20 euro per dag.

Het parkeerterrein van Fontys is op piekmomenten te klein voor alle Fontys-parkeerders. Die wijken dan uit naar het omliggende gebied, vooral het dichtstbijzijnde parkeerterrein bij de bioscoop Euroscoop. Dit wordt dus duurder. Verder weg van Fontys zijn volgens Timmermans nog wel mogelijkheden om te parkeren voor 1 euro. De parkeerplaats van 'buurman' Onderwijsgroep Tilburg is afgesloten met slagbomen.

Onvrede
Het nieuwe tarief dat de gemeente hanteert, kan ertoe leiden dat bezoekers van dit gebied op het Fontys-terrein parkeren om niet te hoeven betalen, geeft de mobiliteitsmanager aan. "De verwachting is dat dit tot enige onvrede leidt bij medewerkers en studenten van Fontys, voor wie geen plek is op het eigen parkeerterrein." Fontys wil bij de campus Stappegoor daarom op termijn ook slagbomen plaatsen. ''Ik verwacht die op z’n vroegst direct na oplevering van de nieuwbouw, najaar 2019. Dan wordt immers ook het toegangsterrein deels opnieuw aangelegd." De slagbomen zullen alleen met een Fontys-pas te openen zijn.

Dit Fontys-terrein is alleen geopend tijdens onderwijstijden. Die zijn van maandag tot en met donderdag tussen 7.00 en 22.30 uur en op vrijdag tussen 7.00 en 18.30 uur. Daarbuiten wordt het afgesloten. [Tim Durlinger]