december

Parkeerstress op ‘Rachelsmolen’? Niet echt

Nieuwbouw onderwijspand werpt schaduw vooruit

Door de aanstaande nieuwbouw van het pand R10 op campus Rachelsmoken in Eindhoven verdwijnen zo’n honderd parkeerplaatsen op het terrein. Toch wordt geen parkeerstress verwacht.  De afgelopen zomer opgeleverde parkeergarage, met ruim 400 plekken, vangt het verlies op, aldus Judith Tollig van de Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken.

Op 10 december is het niet meer mogelijk om te parkeren op het terrein voor gebouw R3. Op die plek, waar dagelijks zo’n honderd auto’s staan, moet medio 2020 het nieuwe onderwijs- en onderzoeksgebouw R10 worden opgeleverd. De huidige gebruikers van dit terrein kunnen met hun auto behalve naar de parkeergarage ook uitwijken naar parkeerplaatsen elders op de campus.

Lastig
Op de site van Fontys wordt bezoekers afgeraden om met de auto te komen. Toch zegt Tollig geen grote parkeerproblemen te verwachten: “Maar het blijft lastig in te schatten. We zijn natuurlijk benieuwd hoe het de komende maanden gaat lopen.”

Sowieso verwacht ze dat het vanaf februari minder druk wordt doordat studenten met hun studie zijn gestopt. Komende zomer verruilt ook nog eens een groot aantal medewerkers en studenten van drie techniekopleidingen het gebouw R1 voor een pand op het TU/e-terrein.

R1 loopt leeg
Over de plannen voor het leeglopende R1 wordt in de eerste helft van januari een besluit genomen. Vast staat dat onder meer de instituten en diensten die nu nog in Eindhoven aan de Theodor Fliednerstraat en in gebouw S3 op de TU/e-campus zitten, op termijn naar ‘Rachelsmolen’ gaan.

“Natuurlijk komen er op een gegeven moment andere gebruikers in R1 in de nieuwe vorm. Het zou kunnen dat rond dit complex nieuwe parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Daar zal in januari meer duidelijkheid over komen”, aldus Tollig.

Voor gebouw R3, waar het nieuwe pand R10 zal verrijzen, worden al voorbereidingen getroffen.Bouwverkeer over campus
Die maand, of in februari wordt volgens haar gestart met het boren van de fundatie voor R10. Dat zal extra bouwverkeer opleveren. De bedoeling is dat dit het terrein op rijdt bij de ingang aan de Rachelsmolen en dit verlaat via de uitgang aan de John F. Kennedylaan. De toegang tot de campus aan de straat Rachelsmolen blijft gedurende de bouw geopend voor auto’s.

Hoofdgebruiker van R10 wordt Fontys Hogeschool ICT. Volgens Tollig wordt er nog gezocht naar andere gebruikers voor het het gebouw dat vier verdiepingen telt, een oppervlake van 15.000 vierkante meter heeft en zo'n 18 miljoen euro kost. Het moet volgens de nieuwe onderwijs- en campusvisie uitnodigen tot samenwerking en ontmoeting met het werkveld. [Tim Durlinger]

De route van het bouwverkeer en de locatie van het te bouwen pand R10.