juli

Paradepaardje R10 eerste Fontys-pand met label A++++

Met de oplevering van gebouw R10 op de campus Rachelsmolen in Eindhoven sluit Fontys de eerste fase van het omvangrijke huisvestingsprogramma af. Het mag met recht worden gezien als het paradepaardje; het markante gebouw, waarin de instelling 38 miljoen euro investeerde, staat model voor de onderwijsvernieuwing en duurzaamheid die Fontys nastreeft.

Bij de ingang van R10 staan de verhuisdozen metershoog opgestapeld. Ondertussen brengen verhuizers er nog veel meer binnen. De chaos lijkt compleet, maar projectleider van de nieuwbouw Michel van der Zanden is niet onder de indruk. Er is tijd genoeg, zegt hij kalm: “We streven ernaar dat op 17 augustus, als de medewerkers starten met het nieuwe studiejaar, alles compleet is.”

De Straat, het atrium in R10.Op diverse plekken wordt nog met meubilair gesjouwd of hanteren werklieden hun boor voor de laatste klusjes. Toch is de inrichting van veel ruimtes grotendeels klaar, getuige ook de Perzische tapijten die her en der liggen: “Die zijn weer helemaal in”, weet Yvette Friebel, manager bedrijfsvoering van FHICT.

Het meubilair zal de studenten van Fontys Hogeschool ICT, hoofdgebruiker van het pand, wellicht bekend voorkomen. Ongeveer 60 procent ervan is opnieuw gebruikt en waar nodig van een nieuw ‘laagje’ voorzien. Het geeft aan wat Fontys in het algemeen en R10 in het bijzonder wil zijn, namelijk een toonbeeld van duurzaamheid.

Hoogwaardig materiaal
Uiteraard liggen er zonnepanelen op het dak en is het gebouw gasloos. Een warmte-koudeopslag zorgt op hete dagen voor verkoeling en in de winter voor verwarming. Er is iets meer stroom nodig dan er door de panelen wordt opgewekt, maar de gekochte stroom is wel 'groen'.

Overal in de nieuwbouw is hoogwaardig en onderhoudsvrij materiaal toegepast: staal, aluminium, hout. Zo wordt het gebouw gekenmerkt door de gevelbekleding met gestoomd vurenhout. “Samen anderhalve kilometer lang”, schetst Van der Zanden.

De glazenwasser zal een bekende verschijning bij R10 worden, want er is veel glas in verwerkt. Driedubbel glas bovendien. Ook met de verlichting, koeling en luchtbehandeling wordt energie bespaard. Die werkt op basis van aanwezigheid. “De luchtbehandelingsinstallatie is CO2-gestuurd”, geeft de projectleider aan. “Als er geen mensen in de ruimte zijn, springt die in slaapstand.”

Projectleider Michel van der Zanden en Yvette Friebel, manager bedrijfsvoering van FHICT.Hoosbuien
Met trots kondigt hij dan ook aan dat R10 het eerste Fontys-gebouw is met het energielabel A++++.

Voor het ‘klimaatadaptieve blauwe dak’ is samengewerkt met de gemeente Eindhoven. Die wil bij hoosbuien een overbelasting van de riolering voorkomen. Het dak van R10 kan in dat geval 210 m3 regenwater vasthouden. Dat wordt afgevoerd naar de wadi (verdiepte groenstrook) nabij R10, waar het in de bodem zakt. Pas als dak en wadi vol zijn, treedt de overstort naar het riool in werking.

Onderwijsinnovaties
Maar ook als onderwijsgebouw laat het innovaties zien. Meest in het oog springend zijn de elf OIL’s: Open ICT Labs. In deze omgeving werken grote groepen studenten (tot 150) aan projecten, begeleid door een team van docenten.

Het grote Open ICT Lab (OIL) op de vierde etage.Hoewel sommige OIL’s volgens Friebel nog wel een ‘klassieke’ instructieruimte hebben, is deze opzet kenmerkend voor FHICT, waar klassikaal lesgeven en roosters bijna geen rol spelen. Bovendien kan hier samen met het werkveld kennis worden gedeeld en gecreëerd. Dat het uitnodigt tot ontmoeting, is iets wat Fontys graag ziet gebeuren.

Het atrium ‘De Straat’, waar de trappenpartij weelderig baadt in het binnenstromende daglicht, is in varianten ook in andere nieuwbouw van Fontys te zien. Van der Zanden zegt dat sowieso lessen zijn getrokken uit eerdere projecten. “Het is hierbij zaak dat projectteam en opleiding elkaar goed op de hoogte houden en controleren of de beelden over en weer gelijk zijn en blijven.” [Tim Durlinger]

Meer foto's van R10 (klik op de foto voor een uitvergroting).