maart

Pabo Veghel gaat, maar afstudeerders mogen blijven

De Pabo in Veghel krijgt na de sluiting in de zomer van dit jaar geen alternatieve locatie. Afstudeerders mogen een jaartje extra in het huidige gebouw blijven, de rest verhuist naar Den Bosch. Dat vertelt locatiemanager Frans Koevoets.

Een jaar geleden kregen studenten en docenten van de opleiding tot leraar basisonderwijs te horen dat de locatie van Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Veghel gaat sluiten. Na de zomer van 2023 loopt het huurcontract in het gebouw van het Koning Willem I College af en gaan er dus dingen veranderen.

Afgelopen september, toen Bron ook al met Koevoets over dit onderwerp sprak, was er nog veel onduidelijk. Komt er een alternatieve locatie in Veghel? Moet iedereen naar een Fontyslocatie in een andere stad verhuizen? Of kunnen studenten en medewerkers misschien toch blijven?

Nee, er komt geen alternatieve locatie in Veghel. En ja, studenten en medewerkers moeten naar een andere locatie. Dat geldt alleen wel enkel voor studenten die in hun eerste, tweede of derde jaar zitten. “Van onze zittende studenten gaat de meerderheid naar Den Bosch”, zegt Koevoets. “Met uitzondering van de afstudeerders. Zij mogen nog een jaartje langer blijven.”

Frans KoevoetsHechte club
Het Koning Willem I College heeft volgens Koevoets de garantie gegeven dat er lokalen beschikbaar worden gesteld voor de groep die achterblijft. “Wij zijn heel blij dat ze zo met ons meedenken. De zittende studenten willen niet meer blijven, maar dat geldt niet voor de afstudeerders. Zij zitten in een ander soort energie. Ze hebben altijd in Veghel gezeten en de coronaperiode meegemaakt. Het is een hechte club mensen die zich hier thuis voelt.”

Alles verloopt tot nu toe erg soepel. Het Koning Willem I College werkt goed mee. Studenten werken mee, docenten werken mee. En ook de gemeente Meierijstad doet dat. “De gemeente had in eerste instantie haar zorgen over het vertrek van het hoger onderwijs uit Veghel. Ze zien nu in dat het hebben van een pabo één ding is, maar dat je daarmee niet het hele hoger onderwijs in huis hebt. Het is zoveel breder dan dat.”

Ontruimen
Momenteel wordt er achter de schermen druk nagedacht over hoe de verhuizing moet worden aangepakt. Alle spullen moeten weg, lokalen moeten leeg en de boel moet natuurlijk worden verplaatst.

De laatste, en volgens Koevoets ook meteen de grootste uitdaging, is het onderhouden van de relatie met het werkveld. "Wij nemen het initiatief om het gesprek aan te gaan. Dat gaat binnenkort gebeuren. We willen dat het Veghelse werkveld inziet dat Fontys blijft opleiden en dat we dit gebied als ons verzorgingsgebied blijven zien. We willen samen naar de toekomst kijken en merken gelukkig dat daar bereidheid voor is.” [Karen Luiken]