januari
2021

Pabo brengt historie Eindhoven naar groter publiek

Mede dankzij de inspanningen van Fontys-docent Vincent Hoeks en student Jeroen Slomp van de Pabo heeft de website canonvannederland.nl nu ook een canon van Eindhoven. Daarin komen de hoogtepunten in de geschiedenis van de Philipsstad voorbij.

Het doel van de canon is het geschiedenisonderwijs op basisscholen te promoten en de leerlingen te helpen de eigen leefwereld beter te begrijpen.

Vincent HoeksWaarom zou een basisschoolleerling niet over de geschiedenis van het land, Europa en de wereld kunnen leren met als uitgangspunt de canon van Eindhoven? Dat vroeg geschiedenisdocent Hoeks zich af. Daarom toog hij naar de stichting Eindhoven in Beeld.

Regionale geschiedenis
Die stichting, een uitvloeisel van een aantal organisaties dat zich bezighield met de regionale geschiedenis van Eindhoven, had al een officiële canon van Eindhoven. In eerste instantie wilde Hoeks daar banners lenen die stagiairs in lessen op basisscholen konden gebruiken. Op die banners staan per onderwerp foto’s en teksten van de betreffende gebeurtenis in de stad.

“Maar die moesten zij dan steeds halen en terugbrengen. Dat zou te veel tijd kosten. Toen dacht ik: ik laat een fotograaf die banners fotograferen”, legt Hoeks uit. Maar een foto van een banner was nog steeds niet ideaal. Hij betrok Pabo-student Slomp bij het project. “Ik wist dat hij van geschiedenis houdt, en toen ging het in één keer heel snel.”

De banner in de Eindhovense canon van PSV.Digitaliseren
Ze maakten foto’s van de banners, met daarop onderwerpen als staatsman Jan van Hooff, de gebroeders Philips, de Bijenkorf, het Evoluon, PSV en Brainport. Maar met ditmaal als doel om ze te digitaliseren voor de website canonvannederland.nl, waarop ook regiocanons te vinden zijn. Daar zou die van Eindhoven ‘aangehangen’ kunnen worden.

Na een positief overleg met Eindhoven in Beeld en met Rolf Vonk van Erfgoed Brabant, kwam de definitieve goedkeuring om de canon te ondersteunen. Daarmee was er de mogelijkheid om de canon naar de overheidswebsite te uploaden. Sinds vorige maand staat de canon van Eindhoven daar online.

Verdieping voor kinderen
Slomp hoopt dat de canon steeds meer wordt gebruikt door de Eindhovense basisscholen. “Wat gebeurde er in die tijd in onze eigen regio? Ik denk dat het een mooie aanvulling, verdieping en verbreding is voor de kinderen”, redeneert de derdejaars-student.

Hij is inmiddels druk met de promotie van de canon van Eindhoven. “Zo beheer ik het Instagram-account van Pabo Eindhoven. Daarop heb ik gedeeld dat dit bestaat.”

Jeroen SlompAffiniteit
In hoeverre de Eindhovense canon daadwerkelijk een rol gaat spelen in de geschiedenislessen van de Eindhovense basisscholen, is gissen.

Hoeks: “Het leren over de eigen omgeving is ook een doel van onderwijs. Maar het heeft ook te maken met affiniteit bij de betreffende leerkracht en met tijd in het toch al volle programma. Door de site is het nu een kleine moeite om de geschiedenis van Eindhoven in de les te gebruiken. Zo kan Eindhoven in de Tweede Wereldoorlog een startpunt zijn voor een les over de Tweede Wereldoorlog. Of andersom.”

Arbitrair
Natuurlijk is een canon arbitrair en wordt die met het voortschrijden van de tijd aangepast. Wat Hoeks betreft is er in ieder geval één belangrijke omissie: het Sinterklaasbombardement van Eindhoven door de Britten, op 6 december 1942.

“Daardoor vormt het stadcentrum van Eindhoven geen echt geheel. Je hebt nu een nieuw gedeelte dat na 1950 is gebouwd en een middeleeuws gedeelte. Ik heb het voorgesteld bij Eindhoven in Beeld. Ze gaan het bespreken.” [Erwin Blatter]

Fleur Geenen
2021
Mooie samenwerking op veel fronten. Intensief en betekenisvol!
ilse van Riel
2021
Wat goed en een prachtig uitgangspunt. Gefeliciteerd Vincent en Jeroen!
Marjan de Groot-Reuvekamp
2021
Goed bezig Vincent en Jeroen!
Mooie keuzes voor vensters.
Complimenten voor de professionele vormgeving.
Gefeliciteerd met het resultaat,
Marjan de Groot-Reuvekamp, lid van de Herijkingscommissie voor de Canon van Nederland 2020.
Esther Deb
2021
Heel gaaf om over te lezen en om te gaan gebruiken! Mooi werk!
Hanneke van Doornik
2021
Super geregeld! Gefeliciteerd met dit mooie resultaat!
Suzanne Raaijmakers
2021
Wat een fantastische samenwerking!
Rene van Heugten
2021
Wat mooi hoe jullie bevlogenheid zo'n zichtbare resultaten krijgt. Om trots op te zijn!!!
Mattie Wethlij
Jeroen en Vincent

Leuk om te lezen waar jullie interesse en gedrevenheid voor de regionale geschiedenis toe geleid heeft.