augustus

Paar incidenten, maar vooral veel brakheid op Purple camping

Na vijf volle dagen en halve nachten zit de Purple-introductieweek erop. Eerstejaarsstudenten hebben kennis kunnen maken met hun nieuwe stad en studiegenootjes. Slapen - ook al was het vaak niet meer dan een paar luttele uurtjes - deden ze op de camping, een plek waar het vrijdagochtend wemelt van brakke hoofden.

De Purple-campings bevinden zich in drie verschillende Fontyssteden: Venlo, Tilburg en Eindhoven. Op de laatstgenoemde plek zijn studenten deze week voor het eerst welkom aan het Park Forum, vlak bij Eindhoven Airport. Tenten staan opgesteld voor de bijna 2.500 bezoekers; de één gaat Toegepaste Psychologie studeren, de ander Vastgoed & Makelaardij.

Incidenten
Echt rustig is het de afgelopen dagen niet geweest, vooral bij de EHBO niet. Volgens Thom van Oosterhout, die vijf dagen lang van 08.00 tot 20.00 uur als ‘campingbaas’ aanwezig is, zijn er hier en daar wat incidenten gebeurd.

“Dinsdag is er een vechtpartij geweest tussen de security en een aantal mensen”, aldus Thom. “Er kwamen een paar straatratten ruzie zoeken die hier niet welkom waren. Ze zijn eruit gezet, maar bleven provoceren. Verder heeft iemand zijn enkel gestuikt tijdens de sportdag en is er een jongen van het terrein verwijderd die een paar dagen lang achter een meisje aan is blijven lopen terwijl ze dat niet wilde.”

Hannah de Maagd lost Thom na 20.00 uur af en is verantwoordelijk voor de nachtdiensten. Zij wil net haar bed induiken als we haar rond 08.00 uur aanspreken om te vragen hoe het is gegaan. “Vannacht was de meest onrustige nacht. Volgens mij zijn er nog steeds mensen wakker die niet naar bed zijn gegaan.”

Vermist
Volgens Hannah zijn er in het totaal zo’n tien intropapa’s en -mama’s van het terrein gestuurd. “Ik heb het idee dat de intro-ouders meer bonje hebben gemaakt dan de studenten zelf. Maar er zijn ook studenten die zich hebben misdragen, hoor. Twee zijn ‘vermist’ geweest. Zij zijn ’s nachts met hun eigen vrienden op stap gegaan. Een van hen is slapend op de stoep teruggevonden.”

De studenten zelf zijn vooral erg positief over de afgelopen week. Ja, ze zijn brak, maar het was het allemaal waard. “Het was fantastisch, heel gezellig”, zegt Sjoerd, die Toegepaste Psychologie gaat studeren. “Vooral de biercantus was top." Olaf is het daarmee eens. Hij voelt zich ondanks de weinige uurtjes slaap nog ‘best prima’. “Ik ben wakker, dat vind ik al heel wat”, zegt hij. [Tekst gaat verder onder de foto's]

Tilburg
Waar het in Eindhoven tamelijk onrustig was, had de camping in Tilburg net zo goed een yoga retraite kunnen zijn. Zelfs de securityman sliep bij aankomst vrijdagochtend. “Het is hier iedere dag en nacht  meer dan prima verlopen”, aldus eindverantwoordelijke Chris. “Met 1.500 studenten op een camping had ik het stiekem erger verwacht, maar we mogen niet klagen.”

Medewerkers van de EHBO zeggen ook dat er een fijne en relaxte sfeer hing. "Het was rustiger dan verwacht, maar dat heeft ook met de hitte te maken. Mensen zijn zich met dit weer meer bewust van wat ze eten en drinken.” Toch heeft een enkeling er ’s nachts wel moeite mee gehad om alle genuttigde drankjes binnen te houden. “Wij geven dan een kotszakje, laten ze ontnuchteren en wensen ze vooral succes voor de volgende dag.”

Inpakken en wegwezen
Tussen 08.00 en 10.00 uur kan iedereen voor de laatste keer ontbijten en douchen. Daarna worden alle tenten en spullen ingepakt en prullaria opgeruimd. Dat laatste is een taak voor alle intropapa’s en -mama’s, laat vierdejaars studente Janne weten. “De week is leuk, maar zwaar geweest. Na het opruimen wordt het ook voor ons tijd om bij te komen.”

Vierdejaars studente Anouk sluit zich daar volledig bij aan. “We stonden met alle opleidingen van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten op hetzelfde campingdeel, waardoor we fijne connecties hebben kunnen leggen.” Maar buiten dat is Anouk vooral heel blij met hoe de week is verlopen. “Ik ben enorm tevreden dat we zoiets neer hebben kunnen zetten na twee jaar corona. Want ook wij waren dit natuurlijk een beetje verleerd. Behalve het drinken, dat ging meteen goed, haha.”

Geen druppel
Bas, die dit jaar begint aan de opleiding Wiskunde, wil juist helemaal niets met alcohol te maken hebben. “Ik houd me als 17-jarige vast aan het motto ‘geen druppel tot 18’. Totdat ik gisteren overgoten werd met bier omdat mensen daarmee gooiden. Ik heb toen aangegeven dat ik terug naar de camping wilde en daar was ook alle ruimte voor. Stiekem ben ik helemaal niet van het feesten, maar ik heb deze week heel goed ervaren. Wat daarbij het belangrijkste was? Elkaar leren kennen. Nu nog hopen dat we bij elkaar in de klas komen.”

Ook eerstejaars Docent Muziek Krijn genoot van zijn introweek. “Het alternatieve programma tijdens het horecafeest in Tilburg, met als afsluiter een ijsje van Intermezzo, was voor mij hét hoogtepunt. Ik heb ook kennisgemaakt met een studentenvereniging waar ik me misschien bij aansluit, top toch?” [Noëlle van den Berg en Karen Luiken]