Tilburg, Sittard,
februari

'Oudere’ student weet hbo steeds beter te vinden

De grootste instroom hbo-studenten komt meteen vanaf de middelbare school binnengerold. Maar het aantal 35-plussers groeit gestaag. Afgelopen jaar – bij Fontys - zelfs met ongeveer 17 procent.

Zouden meer mensen zich bewust worden van het levenlanglerenkrediet, willen mensen ander werk? Feit is dat het aantal deeltijdstudenten en zij-instromers elk jaar groeit.

Bevoegdheid halen
Evert Shouwmoeder studeert sinds 2017 in Evert Schouwmoederdeeltijd voor Docent Wiskunde bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Hij geeft wiskundeles op het vmbo, maar is hiervoor nog niet bevoegd. Daarom is hij nu bezig zijn tweedegraads bevoegdheid te halen.

Hij valt met zijn 48 jaar niet op tussen zijn medestudenten. Er zijn meerdere 45-plussers op zijn deeltijdstudie. “De leeftijdscategorie verschilt heel erg. Er zitten jonge gasten bij en mensen die ouder zijn dan ik. Dat vind ik superleuk.”

Iedereen staat anders in het leven en dat maakt het erg interessant. Wat het voor hem zo boeiend maakt, is dat hij naast de studie ook leert van anderen. “Iedereen kijkt vanuit zijn eigen referentiekader naar leerlingen. Dit is bij iedereen anders.”

Vanuit de ploegendienst voor de klas
Robert Franse is 50 jaar oud en is daarmee de oudste in zijn studentengroep. Hij doet de deeltijdopleiding Docent Science & Technology en dat vindt hij zwaar. “Ik werk hiernaast in de ploegendienst in procestechniek. Daar werk ik in de weekenden, draai ik nachtdiensten én ik loop stage.”

Als ploegendienstmedewerker Robert Franseis hij de enige van zijn studiejaar die nog niet voor de klas staat. Hij studeert nota bene voor het eerst. Robert maakte wel de middelbare school af, maar is nooit een studie gaan volgen.Zijn ambitie is om na deze studie leraar te worden. “Ik twijfel nog een klein beetje, maar als alles goed loopt dat kan ik stoppen bij de ploegendienst en voor de klas gaan staan.”

Het begon te kriebelen
Evelien Niëns studeert in Sittard aan de deeltijdopleiding Docent Engels. Zij zat niet zo lekker in haar vel in haar vorige werk als communicatieadviseur. Het begon te kriebelen toen ze eraan dacht om voor de klas te staan.

“Ik zei als kind al: ‘ik wil voor de klas.’ Ik wilde het basisonderwijs in, dus ik heb vroeger meegelopen bij de pabo.” Het beviel haar destijds niet zo goed als verwacht, maar ze overwoog niet eerder om in het middelbare onderwijs voor de klas te gaan staan.

Inmiddels heeft ze een nieuwe baan Evelien Niënsals communicatieadviseur, waar ze het wel naar haar zin heeft. Toch kiest ze ervoor om de studie af te maken. “Het is superleuk om in een totaal andere setting en in een totaal andere omgeving werkzaam te zijn. Ik heb lol in het werk dat ik nu doe, maar ik vind voor de klas staan ook leuk.”

De combinatie met werk is wel pittig. “Het is berenhard werken, maar de interactie met leerlingen geeft een bak energie.”

Ze vond het lastig om aan de studie te beginnen. En ze ziet nu dat mensen in haar omgeving hetzelfde probleem hadden. “Er is een grote groep die een nieuwe opleiding wil volgen, of op zoek wil naar een nieuwe baan, maar ze weten niet hoe. Dat heeft mij ook tegengehouden, terwijl ik eigenlijk al eerder had moeten beginnen. Als ik nou drie, vier of vijf jaar geleden had aangeklopt…”

Daarom heeft Evelien één grote tip voor mensen die twijfelen: “Neem contact op met de school. Zij kunnen je verder helpen.” [Kasper Wienk]