Tilburg,

Oude mensen en vlees-gejammer

Ik eet geen vlees en ik merk dat heel veel, vooral oudere mensen dat moeilijk vinden. Moeilijk? Ja, heel moeilijk! Ze hebben er altijd een mening over. Ze zijn sceptisch en hebben op iedere uitleg een weerwoord klaar.

Hoe lang ik dat dan al wel niet meer doe (ze denken meestal dat het een soort puberale bevlieging is)? Of: wat denk ik ermee te bereiken? Nou, een beter milieu en een betere toekomst vooral. Want een betere toekomst, begint bij jezelf.

Ik ga nooit in discussie met deze mensen. Don’t argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience, denk ik dan altijd maar. Plus, ik wil er mijn tijd niet aan verspillen.

Maar... hallo oude mensen, het is 2019!!!! Vleeseten is een no go en steeds meer vrienden in mijn omgeving snappen dat. Alleen is het de oudere garde die het niet kan loslaten.

Je kan veel op- of aanmerken bij of op studenten, maar toch zijn we op onze manier bezig met de toekomst. Natuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, maar iedere stap telt.

Dus nu heb ik een idee: misschien moeten we een soort korte studie opzetten over het milieu en de gevolgen van onze keuzes. Elk voordeel en elk nadeel wordt dan besproken. Oude mensen moeten (!) hiernaartoe en kunnen zich dan weer héél even jong en student voelen. Een win-winsituatie zonder vlees, met een beter milieu en nooit meer dat eeuwige gejammer naar mij en al die andere mensen die geen vlees eten.

Puck Vriends zit in het tweede jaar van de Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Voor Bron blogt zij wekelijks over haar studentenleven.

Henk van Riel
Beste Puck,
Met "ouderen" bedoel je hopelijk een bepaalde categorie ouderen want ik (oudere 64 jr)en ongetwijfeld vele leeftijdgenoten met mij voel me totaal niet aangesproken door jouw blog, eerder beledigd. Dit soort ongenuanceerdheid verwacht ik van bep. politieke partijen, die daarmee een hoop mensen voor het hoofd stoten.
Van "nieuws met prik" verwacht ik geen venijnige steken onder water
Bart van der Cammen
2019
Ha Puck, ik ben een jonge docent (slechts 57 jaar), dus dat 'telt' misschien niet, maar ik ben het helemaal met je eens! Alles begint met bewustwording, zo heb ik (pas) als 'flexitariër' ontdekt hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
De kunst is van "onbekend maakt onbemind" naar een open en nieuwsgierige mindset te komen. Want we hebben verandering en innovaties nodig om een duurzame(re) wereld te bouwen!
Succes met je studie! Nog een tip: de minor CE (Circulaire Economie) in Eindhoven. Groet, Bart
Docent Marcel
2019
Ik ben ook oud en ik eet ook geen vlees. Maar wel pas sinds een paar jaar. Maar jah, beter laat begonnen dan nooit.