september

Oproep Fontys en TU/e: help internationale student aan kamer

Fontys doet samen met de TU Eindhoven een oproep aan alle mensen in de regio Eindhoven om internationale studenten aan woonruimte te helpen. Zo'n 200 internationals, waarvan het merendeel studerend bij Fontys, hebben nog geen kamer.

In het Eindhovens Dagblad trekken Hans Nederlof, bestuurslid van Fontys, en zijn collega Nicole Ummelen van de TU/e samen op. Ze vragen inwoners om tijdelijk of langer een student onderdak te bieden.

De situatie is niet uniek voor Eindhoven: ook andere grote studentensteden hebben grote problemen in de huisvesting van studenten. En het tekort aan kamers en studentenwoningen is al langer bekend. Daarom zijn er ook al bouwplannen opgesteld en in uitvoering genomen. Maar het duurt nog wel even voor dat is gerealiseerd.

Ondertussen is het aantal internationale studenten fors toegenomen. Bij de TU/e is die toename dit jaar bijna 50 procent. En is er in het algemeen al sprake van een 'wooncrisis' in Nederland door een groot tekort aan betaalbare woningen.

Daarom hopen de twee onderwijsinstellingen dat mensen in de regio bereid zijn om tijdelijk of langer deze buitenlandse studenten te helpen. "Anders kan het zo zijn dat studenten hun studie afbreken en het vliegtuig naar huis nemen. Dat zou zuur zijn", aldus Nederlof in het Eindhovens Dagblad.

Wie woonruimte beschikbaar wil stellen, kan zich melden via studentenhuisvesting@fontys.nl. [Jan Ligthart]

E.M hendriksen
2021
Zullen we onze eigen Nederlandse studenten ook niet vergeten... ook zij kunnen onmogelijk in Eindhoven aan kamer komen.... ontzettend triest hoe het in Eindhoven gesteld is