september
2021

Opluchting maar ook zorgen over loslaten álle maatregelen

De mondkapjes kunnen vanaf 25 september af in de schoolgangen en er is geen maximum meer aan het aantal studenten in één ruimte. Niet voor alle docenten voelt dit heel erg comfortabel, maar er is ook opluchting.

“Ik vind het spannend”, reageert Brigit Kolen, docent bij Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. “Dat vind ik al sinds de scholen dit studiejaar weer open zijn. Maar nu komen daar dus nog meer vrijheden bij. Ik denk Brigit Kolenecht: ‘als dat maar goed gaat’.

Kolen behoort zelf tot een risicogroep, net als haar stiefvader. “Het laatste anderhalf jaar zijn we superzorgvuldig met alle maatregelen omgegaan en nu sta ik weer voor de klas. Daarbij zitten we soms toch in niet al te grote ruimtes bij elkaar.”

De docent heeft het besproken met haar leidinggevende. “Er was begrip voor, er kon ook iets worden geregeld, maar je wilt ook weer niet moeilijk doen. En weer voor de klas staan is heel tof. Maar ik zit wel te wachten op het bericht dat er iemand besmet is.”

Haar strategie is nu om het even aan te kijken. “Als ik me echt onveilig ga voelen of het aantal besmettingen loopt op, dan trek ik opnieuw aan de bel.” Het valt haar op dat veel studenten nog wel uit zichzelf anderhalve meter afstand houden, als het kan.

Mondkapje op
Frank Maas staat ook alweer drie weken voor de klas, maar niet zonder zijn eigen voorzorgsmaatregelen. “Ik zet een mondkapje op als ik boven een groepje studenten sta te praten. Ik wil hen niet besmetten, want dat kan ten slotte nog steeds. In volle klassen vraag ik studenten om bijvoorbeeld hun excelsheet te delen op het scherm, zodat ik niet door de klas hoef te lopen.”

Hij hoopt dat iedereen ook ná 25 september zijn eigen verantwoordelijkheid blijft nemen. “Ik wil niet het virus hier op school oplopen en dan doorgeven aan mijn oude ouders”, zegt de docent van Fontys Hogeschool Economie en Communicatie in Eindhoven.

Voorzichtig
Hij ziet dat ook sommige collega’s voorzichtig zijn. “Ze blijven bewust niet hangen na de les bijvoorbeeld.” Pas als de vaccinatiegraad “volgens de medici” hoog genoeg is, zal voor hem het oude leven weer helemáál terugkeren.

In principe zijn de lessen al hybride, de helft online, de helft on-campus. “Maar tegen studenten die echt niet kunnen of durven komen, heb ik gezegd dat ik ze ook op zaterdag via MS Teams wil lesgeven.”

Opluchting
Als het om de studenten gaat, heeft Gerard Drosterij, docent en coördinator van de minor Filosofie en Ethiek bij Gerard DrosterijFontys Lerarenopleiding Tilburg, dezelfde mening als Maas. “Voor studenten zullen wij alles doen wat nodig is”, zegt hij. Hoewel van de 150 studenten die deelnemen aan zijn minor daar nog geen vraag naar was.

Maar voor hemzelf is het loslaten van alle maatregelen een ‘opluchting’. Sowieso voelde hij de afgelopen weken de energie weer terugkomen bij zichzelf en zijn studenten toen hij weer fysiek voor de klas mocht staan. “Ik vond het dragen van de mondkapjes alleen discutabel. Zeker omdat je ze op de gangen moest dragen en niet in de lokalen.”

Losser omgaan met pandemie
Hij vindt het redelijk dat nu losser wordt omgegaan met de coronapandemie. “De vaccinatiegraad is misschien nog niet hoog genoeg, maar al wel goed. De gezondheidsrisico’s zijn minder geworden. Het is net als in de supermarkt of op andere plekken: je moet je eigen verantwoordelijkheid nemen. Thuisblijven als je symptomen hebt of je ziek voelt.” [Petra Merkx]

Bekijk ook de reacties van studenten in onderstaand filmpje:

Elle van den Goorbergh
2021
Bravo Gerard! Wel een beetje jammer die verkeerde framing in de inleiding, dat je er hetzelfde over zou denken als Frank Maas. Ik zie niet echt veel congruentie tussen jullie wat dit betreft ha ha ha