november

Open dag Fontys Eindhoven goed bezocht

UPDATE - De Open Dag van afgelopen zaterdag trok bij Fontys Eindhoven meer bezoekers dan vorig jaar. Naar schatting waren dat er op een haar na 5.000, zo'n 3 procent meer dan in 2016.

Automotive H4 (locatie Horsten)  en de Fontys-hogescholen in TF (locatie aan Ds. TF. Fliednerstraat) ontvingen vrijwel dezelfde aantallen bezoekers als bij de voorgaande editie. Voor de TF-instituten is dat overigens een goede score: vorige maand werd daar al een open avond gehouden die twee maal zo druk werd bezocht als vorig jaar. Kennelijk is dat niet ten koste gegaan van het animo voor de open dag.

De Pabo Eindhoven deed het goed en trok met 422 geregistreerde bezoekers ruim 7 procent meer ‘potentials’. En ook de instituten op de campus Rachelsmolen trokken meer bezoek. Gebouw R1 noteerde met 1383 bezoekers zelfs een toename van bijna 60 procent. In werkelijkheid zal dat eerder een procent of drie geweest zijn: vorig jaar werden zo’n 500 bezoekers niet gescand.

Struikelblok
Dat scannen bleek ook dit jaar een struikelblok. Een pilot met persoonlijke badges leverde technische en andere problemen op bij gebouw R3/R4 waardoor daar in de ochtenduren grote opstoppingen ontstonden. Een deel van de bezoekers is daarop zonder badge binnengelaten en dus niet geregistreerd.
“Het is jammer dat het technisch haperde, maar we willen ook bij dit soort grote gelegenheden vol inzetten op de persoonlijke benadering. Als dat lukt, wordt dat heel erg gewaardeerd", aldus Piet van Ierland, directeur van de dienst Marketing en Communicatie.

Fikse daling
Grote uitzondering waren Toegepaste Psychologie en HRM, de instituten op de locatie Emmasingel. Waar in 2016 nog 576 bezoekers werden geregistreerd, waren dat er afgelopen zaterdag slechts 329. Een flinke daling. Ook de Sporthogeschool trok ruim 11 procent minder belangstellenden dan een jaar eerder.

UPDATE 17-11: Het lage aantal geregistreerde bezoekers bij Psychologie en HRM blijkt te wijten aan het uitvallen van laptops c.q. crashen van het nieuwe systeem. Het instituut heeft de keycords globaal nageteld en daaruit blijkt dat er meer dan 500 bezoekers waren.

Een ander aandachtspunt blijft de grote toestroom in de ochtenduren: die valt organisatorisch kennelijk moeilijk op te vangen, niet alleen qua scannen. Ook dit jaar waren er weer flinke parkeerproblemen, mede omdat het parkeerterrein van de TU/e later dan gepland open ging.

Foto boven: de bezoekers kregen een lekker snack aangeboden bij de Open dag van Sociale Studies in het TF-gebouw. Foto onder: de Fontys-vestiging aan de Emmasingel.