maart

Op zoek naar verbetering voor Eindhoven als studentenstad

Op zoek gaan naar verbeterkansen voor Eindhoven als studentenstad. Dat is het doel van een onderzoek dat door verschillende studentorganisaties is uitgevoerd. De inzichten zijn duidelijk, de gemeente reageert enthousiast.

Het onderzoek komt van de hand van studentenfractie DAS, innovatiebureau Six Fingers en Stehven, een organisatie die evenementen voor en door studenten subsidieert.

Verhuisplannen
“Studenten worden niet aangemoedigd of geprikkeld om actief te zijn in Eindhoven”, vertelt Aya Bergkamp, als student betrokken bij Stehven. “Ze voelen weinig binding met de stad, waardoor ze na hun studie niet de neiging hebben om hier te blijven. Ze verhuizen vaak naar een andere plek."

En dat moet anders, vinden de drie samenwerkende partijen. “We hebben groepsgesprekken gevoerd met studenten en een enquête verspreid, die nu door 85 mensen is ingevuld”, vervolgt Aya.

Het onderzoek is gericht op verschillende thema’s. Met als een van de belangrijkste: studentenhuisvesting. “Studenten geven aan dat er in Eindhoven een tekort aan woningen is waar ze écht student kunnen zijn. Er zijn veel studio’s, maar daar hebben ze geen behoefte aan.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Binding met de stad
Een ander essentieel punt is binding met de stad. “Studenten zitten vaak in een bubbel. Omdat ze veelal op een campus verblijven, hebben ze weinig contact met andere inwoners van Eindhoven. Ze zijn op zoek naar een grotere connectie met de stad, naar evenementen die buiten hun campus worden georganiseerd.”

Die ‘onbekende parels’ missen ze volgens Aya omdat ze hun stad niet voldoende kennen. Leuke feestjes of activiteiten gaan aan hun neus voorbij. Terwijl ze daar juist veel aan zouden hebben. “Wij denken dat het tekort aan studentenhuizen hier (deels) de oorzaak van is.”

Ze spreekt van een domino-effect. Omdat er te weinig studentenhuizen zijn, is de sociale kring en daarmee de kennis over Eindhoven beperkt. Aya: "Het niet-zo-bruisende nachtleven draagt daar ook aan bij. Stratumseind is de norm. Iedereen kent die plek, maar daarbuiten zijn er volgens de studenten weinig mogelijkheden.”

Meer inspraak
Met deze inzichten willen DAS, Stehven en Six Fingers de gemeente laten realiseren dat studenten een plek verdienen in Eindhoven. Dat er meer aandacht moet naar de studentenstad die Eindhoven is. "Studenten vallen naar ons idee te vaak weg in de discussie.”

Vorige week zijn de resultaten toegelicht bij de gemeente. Dat bleek een succes. “Er hing een positieve sfeer. Veel partijen hebben in hun programma staan dat ze meer aandacht willen schenken aan het bouwen van studentenhuizen. Sommige willen het nachtleven verbeteren. Ik heb echt het idee dat ze door ons zijn wakker geschud.”

En nu? “Nu is het afwachten wat morgen de uitkomst gaat zijn van de gemeenteraadsverkiezingen. Dat wordt nog even spannend. De ene partij is meer pro-studenten dan de andere. Bij de coalitievorming willen we de gesprekken voortzetten en plannen concreet maken.” [Karen Luiken]