oktober

Op tour met de trendresearch-studenten van Fontys tijdens Dutch Design Week

Je kunt de trendtour van Trend Research & Concept Creation in Lifestyle tijdens de Dutch Design Week bijna een traditie noemen. Al voor de achtste keer leiden studenten van deze studie bezoekers rond langs designs die aansluiten op trends in de maatschappij.

“We gaan op zoek naar 'signalen' om te bepalen wat de trends van dit moment zijn”, vertelt vierdejaarsstudent en coördinatorSharon Verhoeks Sharon Verhoeks. Kunstwerken, muziek, stickers op lantaarnpalen, producten, protesten ... “Alles wat je om je heen ziet kan een signaal zijn.”

Door de signalen te analyseren bepalen de studenten vijf hoofdthema’s (trends) die op dit moment in de maatschappij naar voren komen. “Het gaat daarbij om ontwikkelingen en veranderingen in de wereld”, vertelt Sharon.

In gesprek
De tour zelf is nog niet ontwikkeld. “Die zetten we op de eerste dag van het evenement in elkaar”, vertelt Sharon Verhoeks. Aanstaande zaterdag gaan acht studenten in het Klokgebouw op zoek naar designs die aansluiten op de door hen vooraf bepaalde trends van dit jaar. Ze praten er met artiesten en vormen zo in die ene dag de trendtour.

Eén van de trends dit jaar is See the Unseen, die inzoomt op het blootleggen en bespreekbaar maken van onderwerpen die eerst verborgen of taboe waren. “We hebben het dan vooral over mentale gezondheid en taboes. Bij de Dutch Design Week vertaalt dat zich in designs die het moeilijke bespreekbaar maken en daarmee het onzichtbare zichtbaar.”

Levenslicht
Het project Levenslicht van Pleun Wilting is daar een voorbeeld van, vertelt Sharon. “Zij visualiseert het levensverhaal van mensen in een lichtvorm die lijkt op een dwarsdoorsnede van een boomstam. Aan de hand van die visualisatie maakt ze lastige momenten in iemands leven bespreekbaar.”

Het is een relevant design, zegt de student, juist nu we uit coronapandemie aan het komen zijn. “Mensen hebben er behoefte aan om aandacht te besteden aan elkaar en aan hun mentale en fysieke gezondheid.”

De coronacrisis heeft op die manier indirect invloed op de trends van dit jaar, zegt Sharon. “Maar veel van de trends waren al gaande, de coronacrisis heeft ze vooral uitvergroot.”

Naast de trendtour maken de studenten ook blogposts, vlogs en een zine. Alles is straks te volgen via hun Instagrampagina. [Leoni Andriessen]

Van 16 tot en met 24 oktober vindt in Eindhoven de negendaagse Dutch Design Week plaats. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert werk en concepten van ruim 2.000 ontwerpers aan meer dan 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland.

Amber de Rooij
June
Ha Sharon,

Wij hebben elkaar in de bus ontmoet. Ik vond je niet zo gauw terug op LinkedIn, dus geef ik zo mijn naam door voor een connectieverzoek, als je wilt. Interessant waar je allemaal mee bezig bent!