augustus

Op introcamping overheerst vooral gezelligheid

Niet te druk, niet te wild, niet te hard of te luid. De introweek verloopt rustig op de Purple-camping in Eindhoven. Het is allemaal heel gemoedelijk. Dat vinden zowel de eerstejaarsstudenten als de ouderejaars, de security en de campingbaas.

Een lege telefoon, een lekke band, geen licht, geen vraag is te gek of campingbaas Lilian Dirks weet raad. Samen met twee anderen uit de nachtdienst is ze verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de camping. Ze is de eerste die de eerstejaarsstudenten zagen toen ze maandag arriveerden. “Zo weten ze meteen bij wie ze moeten zijn als ze vragen hebben.”

Campingbaas Lilian Dirks in gesprek met eerstejaars.En of ze haar weten te vinden. De ene na de andere student spreekt haar deze woensdagochtend aan. Soms ook gewoon voor een praatje. “Dat vind ik eigenlijk nog het leukste aan mijn werk”, zegt de campingbaas, die in het dagelijkse leven sociaal werker is in Katwijk aan Zee. Ze is niet alleen aanspreekpunt voor studenten, ook voor ouders, de catering, security en andere medewerkers.

Ze is uitermate te spreken over de goede voorbereidingen door de Fontys-organisatie. “Dat betekent dat ik weinig problemen ondervind. De studenten zijn heel netjes en beleefd. Vorig jaar hadden we meer last van troep dat rondslingerde. Ik denk dat dit ook komt omdat de introcommissies voor de vakantie duidelijk zijn gebriefd door de organisatie. De ouderejaars nemen veel verantwoordelijkheid.”

1.500 studenten
Zo’n 1.500 studenten verblijven deze week op de Eindhovense camping. Om die reden is er altijd security aanwezig, overdag zo’n vier man en in de nachten zelfs vijf. Indrangelo Zimmerman is een van hen. Hij draait deze week eigenlijk nachtdiensten, maar er is een collega ziek, dus heeft hij zijn dienst overgenomen. Als de dag voorbij is, heeft hij er 24 uur opzitten.

Het lijkt de securitymedewerker, die normaal gesproken als nachtportier in Tilburg werkt, niet te deren. Hij maakt graag een praatje met de studenten. Tijdens zijn rondje over de camping passeert hij een groep eerstejaars dat de macarena danst. Via de megafoon wordt hij erbij geroepen, en hij doet vrolijk mee. [tekst gaat verder onder de foto]

Zijn beeld van studenten heeft hij bijgesteld. “Als nachtportier kom ik veel studenten tegen die te ver gaan. Dat is hier wel anders. Natuurlijk, er wordt gedronken en zo nu en dan drugs gebruikt, maar het is nog niet uit de hand gelopen.” Op de camping is geen drugs toegestaan en geen sterkedrank. De securitymedewerkers houden dat scherp in de gaten, ook of minderjarigen geen alcohol drinken.

Om 22 uur moet het stil zijn op de camping. Dat is lastig als studenten pas na die tijd in groepjes terugkeren uit de binnenstad. Ze blijven vaak tot laat op en het volume gaat dan ongemerkt omhoog. Toch levert ook dat nauwelijks problemen op. “Ze zijn erg meegaand, ruimen hun spullen op en duiken dan hun tentje in",  aldus Zimmerman.

Sirene
De uitzonderingen krijgen ’s ochtends vroeg een verrassingsbezoek met sirene, voegt de securitymedewerker er lachend aan toe. “Dan laten ze het de volgende keer wel uit hun hoofd.”

Puck, Nina en EsmeeAan een lange tafel, tussen de legertenten, zitten eerstejaars pabostudenten bij te komen van de eerste twee introdagen. De muziek staat alweer aan en er wordt hier en daar zachtjes meegezongen. Op de hoek zitten Puck (21), Nina (16) en Esmee (17) zich klaar te maken voor een nieuwe introdag. Op de vraag wat ze van de introweek vinden, antwoorden ze eensgezind: “Heel gezellig, maar zwaar!”

Ze doelen op de dagen die bol staan van de activiteiten, van een biercantus tot een kroegentocht en 88 knettergekke opdrachten. Ze zijn moe en hebben een ‘houten kont’ van het fietsen. “Elke dag een halfuur heen en ook weer terug, en dat vaak meerdere keren op een dag”, benadrukken ze. Maar ze hebben ook heel veel nieuwe mensen leren kennen. “En daar is deze introweek toch voor bedoeld.”

Intro-mama
Derdejaarsstudent pabo en intro-mama Roos (19) is verantwoordelijk voor een groepje ‘kids’. Dat betekent dat ze de groep bij elkaar houdt en een oogje in het zeil houdt. Maar ze doet ook gezellig met alles mee, wat te horen is aan haar schorre stem. Voor de vakantie heeft ze een training gevolgd, met de andere mama's en papa's.

“We hebben onder andere een plan moeten maken hoe we met elkaar omgaan en wat je kunt doen als er iemand de regels overtreedt.” Zo is er extra aandacht geweest voor drank- en drugsgebruik en grensoverschrijdend gedrag. Niets wat Roos nog niet wist, maar ze vindt het goed dat er aandacht voor is.

Imke en JamieVerderop staan eerstejaars hrm-studenten Imke en Jamie (beiden 19) te hannesen met een luchtbed. Ze hebben vanochtend een nieuwe gekocht, want ze sliepen al twee nachten op de grond. “Niet te doen!” Hoewel kamperen niet hun ding is, zijn ze blij met hoe het allemaal is geregeld. “We hebben nog niet één keer in de rij voor de toiletten of douches hoeven staan.”

Vrijdag is het inpakken en wegwezen. Dan volgt nog een vrije week voordat het nieuwe studiejaar begint. Die tussenweek is heel welkom. “Tijd om even bij te komen”, zegt aankomend pabostudent Esmee. “Dat heb ik echt nodig na zo’n week.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd