juli

Subsidie om uitval studenten met migratieachtergrond tegen te gaan

Zoals het vroeger met arbeiderskinderen ging, gaat het nu vaak met kinderen van ouders met een migratieachtergrond: ook al hebben ze de capaciteiten om ‘door te leren’, ze stranden voortijdig. Fontys heeft een plan bedacht om dat te voorkomen. Een kleine delegatie ging dinsdag naar Den Haag, in de hoop er een flinke subsidie voor te krijgen.

Het plan bestaat uit een pre-academic programme, met name bedoeld voor mbo’ers met allochtone ouders, die naar het hbo willen. “Voor jongeren uit deze groep geldt Nienke Meulenbroeksvaak dat ze in hun omgeving geen mensen kennen die studeren. Ze zijn de eerste uit hun gezin die gaat studeren. Het is voor hen een nieuwe wereld”, vertelt Nienke Meulenbroeks, onderwijskundige bij de dienst Onderwijs en Onderzoek van Fontys.

Haar dienst maakte het plan samen met de dienst Marketing & Communicatie en de dienst Studentvoorzieningen. “Die samenwerking heeft als pluspunt dat ieder vanuit zijn eigen expertise iets kon toevoegen. Zo heeft M&C veel contacten met mbo’s. Dat is handig want met hen willen we nauw samenwerken, omdat bij deze groep de grootst uitval is”, legt Rob Doorleijers uit. Hij is adviseur Aansluiting Toeleverend Onderwijs.

Eigen identiteit
Het pre-academic programma bestaat uit een driedaagse, voorafgaand aan de introductieweek, waarin deelnemers met docenten en coaches aan de slag gaan met zaken als ‘persoonlijk leiderschap’, ‘netwerken’, de eigen identiteit en ‘academisch zelfvertrouwen’. “Gelijksoortige programma’s lopen al bij universiteiten in Los Angeles, Leuven en Rotterdam. We zijn daar gaan kijken en ze werken goed”, aldus Doorleijers.

Maar er is wel een verschil: bij Fontys stopt het niet ná deze driedaagse. De studenten kunnen daarna zelf ‘coaches’ worden van nieuwe leerlingen (dat kan dan vanaf volgend jaar) en ze geven docenten en studieloopbaanbegeleiders kennis over de doelgroep. Meulenbroeks: “Deze studenten kennen the road to succes en kunnen daardoor ook zelf weer studenten helpen.”

Economische opleidingen
De eerste versie van het pre-academic programma is met name bedoeld voor het economische domein. Uit onderzoek bleek Rob Doorleijersnamelijk dat juist dáár de meeste afhakers zitten. Bij de economische opleidingen van Fontys haalt van mbo-studenten 26 procent het eerste jaar niet. Terwijl dat bij havisten 10 procent is. Maar als de mbo’ers óók een migratieachtergrond hebben, is de uitval nóg hoger: 45 procent

Overigens is iedereen welkom bij het programma, ook leerlingen uit andere domeinen of met een andere achtergrond voor wie de overstap naar het hbo groot is. “Maar dat is nu niet onze eerste focus en je moet ten slotte ergens beginnen. Als dit slaagt, dan kunnen we het Fontys-breed gaan aanbieden”, zegt Meulenbroeks.

Students-4-students
Maar dinsdag dus eerst naar Den Haag. Daar presnteerden ook andere partijen ook hun plannen. Het Fontys pre-academic programma maakt namelijk onderdeel uit van de campagne Students-4-students, waarmee het onderwijsministerie hoger onderwijsinstellingen én studenten opriep met een goed plan te komen om ‘inclusiviteit’ in het onderwijs te verbeteren.

Aan het eind van de middag werd bekend: Fontys krijgt een driejarige subsidie van 300.000 euro om het programma uit te voeren. Fontys werkt in dit project samen met ECHO, expertisecentrum Diversiteitsbeleid. Verder gaat Fontys onder meer met het Summa-college samenwerken. [door Petra Merkx]