Eindhoven, Tilburg,
september

Op kamers? Toch maar niet

De jaarlijkse zoektocht naar woonruimte is weer volop gaande. Nieuwelingen op de kamermarkt wagen zich op een ware hindernisbaan. Het aanbod is schaars en de prijzen zijn torenhoog: landelijk gemiddeld 403 euro, waarmee de magische grens van 400 euro doorbroken is. Ondertussen is het budget voor menigeen alleen maar gekrompen, nu elke euro van DUO moet worden terugbetaald. Logisch dat ook menige Fontys-student zich niet eens waagt aan deze rat race.

Zo is een kamer in Eindhoven het afgelopen jaar ruim 5 procent in prijs gestegen, blijkt uit cijfers van Kamernet.nl, een populaire zoeksite onder studenten. Daarmee weet je nog niet veel: je kunt zowel voor 175 euro wonen, in een verweg-stadsdeel, als voor 500, gestoffeerd en in het centrum. Eindhoven zit, net als Tilburg (gemiddeld 321 euro inmiddels) nog ruim onder het landelijk gemiddelde. Studenten in Amsterdam, Utrecht en Leiden zijn echt de klos.

Toch speelt niet alleen het geld een rol. Er blijken ook andere redenen voor individuele studenten om nog even thuis te blijven, zo blijkt ook uit een rondgang op de campussen van Eindhoven en Tilburg:

Tygo, eerstejaars International Business and Management (Eindhoven)
“Ik woon bij mijn ouders in Uden. Dat is een half uur met de bus, best makkelijk. Ik ben pas net definitief geslaagd voor mijn mbo, ik heb de introductieweek niet eens meegemaakt. Ik wil eerst een beetje aanzien hoeveel tijd mijn studie kost en hoe vaak de roosters veranderen. En zo weinig mogelijk lenen dit jaar, ik werk bij Karwei en bij een vleesbedrijf.

Als alles wat duidelijker is, wil ik in de loop van dit jaar woonruimte in Eindhoven gaan zoeken met twee vrienden. Dat zal best moeilijk worden, verwacht ik. Lastiger dan in je eentje. Maar uiteindelijk wil je toch zelfstandig zijn. Ik heb stage gelopen op Malta, daar moest ik ook alles zelf doen en dat is me goed bevallen.”

Maud, eerstejaars eerstejaars International Event, Music en Entertainment Studies (Tilburg)
“Ik ben thuis blijven wonen omdat ik aan topsport doe. Ik woon in Helmond en doe mijn judotrainingen in Eindhoven, dat is zes minuten met de trein.

Het lijkt me wel heel leuk om op kamers te wonen en zelfstandig te zijn. Hoewel ik door mijn sport al helemaal geen moeite heb met discipline. Ik hoop over een paar jaar op Papendal te mogen trainen, dan ga ik daar in de buurt wonen.”

Stijn, eerstejaars Electrical Engineering (Eindhoven)
“Ik woon bij mijn ouders. Ik ben pas zestien, over een half jaar word ik zeventien. Voorlopig blijf ik hier, ik ben nog niet bezig met op kamers wonen.

Ik heb op de basisschool een klas overgeslagen, terwijl ik al een vroege leerling was. Mensen vragen me vaak waarom ik vervolgens niet naar het vwo ben gegaan, maar ik wilde niet blijven zitten. Op de havo heb je wat minder zorgen daarover. En tegen het einde van de havo wilde ik deze opleiding doen.”

Dylan, tweedejaars Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (Eindhoven)
“Ik zou wel graag hier op kamers wonen, maar dat is te duur. Althans: dan kan ik niet meer doen wat ik nu graag doe, naar festivals gaan enzo. En dat heb ik er niet voor over. Natuurlijk kan ik wat meer lenen bij DUO, en een baantje zoeken, dan zou het te betalen zijn. Maar uitgaan en festivals bezoeken, dat heb ik gewoon nodig.

Ik reis nu 2,5 uur per dag tussen Landgraaf en Eindhoven. Ik denk wel dat het zo blijft, want eigenlijk ga ik over anderhalf jaar al op eindstage. Ik vind ook niet dat het er per se bij hoort om op kamers te wonen, zoals veel mensen zeggen. Waarom?”

Thomas, eerstejaars Toegepaste Wiskunde (Tilburg)
“Onze opleiding verhuist volgend jaar naar Eindhoven, het zou onzin zijn om hier in Tilburg te gaan wonen. Ik ben dus dit jaar bij mijn ouders in Son en Breugel gebleven.

Als de opleiding volgend jaar in Eindhoven is, wil ik wel op kamers. Niet voor de afstand, want die is dan nog kleiner dan nu, maar voor de gezelligheid en de zelfstandigheid. Je moet toch eens leren koken enzo. Niet dat ik niks kan, maar thuis komt het er niet van.

Ik heb wel een beetje sturing nodig. Vorig jaar ben ik begonnen aan de studie Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg, maar je wordt daar in het diepe gegooid als student. Hoorcolleges met 660 mensen! Ik vond de studie ook niet zo leuk, het resultaat was dat ik mijn studiepunten niet heb gehaald. Hier voel ik me veel beter thuis.” [Debbie Langelaan]