november

Op deze GLOW-bank zie je de vonk overslaan

Hartpulsen laten 11.000 led-lampjes oplichten

De vonk tussen twee personen weleens in het echt over zien slaan? Vierdejaars studenten van Fontys Electrical & Electronic Engineering maken het vanaf zaterdag mogelijk, tijdens het Eindhovense lichtkunstfestival GLOW.

Hun idee, uitgekristalliseerd in het project Vena Lumen (Latijn voor puls en licht), is even simpel als lumineus: in de armleuningen van een houten bank is een hartslagsensor aangebracht. De pulsen die mensen op de bank produceren, laten ruim 11.000 led-lampjes oplichten die zijn verwerkt in de zetel voor twee personen.

“Je ziet als het ware het licht onder en achter je doorgaan naar de ander. Die zet dezelfde lichtbeweging in werking en zo smelten hun hartslagen in het midden samen”, schetst projectmanager Bram Kuijk. “In die zin is het zeker verbindend; je bent samen onderdeel van de beleving. Het zou me niks verbazen als wildvreemden daarover op de bank in gesprek gaan met elkaar.”

Traditie
Fontys heeft inmiddels een behoorlijke traditie in het leveren van installaties voor GLOW. Die van Engineering komen meestal voort uit de minor Be Creative. In het kader daarvan leverde Joacim H. Ingri uit Noorwegen in het voorjaar de eerste schets voor wat zich later ontwikkelde tot de definitieve vorm van de bank. Ook verzorgt hij met het team het elektronisch ontwerp en een groot deel van de benodigde software.

De Noorse student verwacht dat GLOW-bezoekers het een gave ervaring zullen vinden. “Ik kijk met name uit naar de reacties van kinderen. Misschien inspireert het hen om later ook deze studie te gaan volgen.” Volgens Bram is dat precies de reden dat hij en de andere vijf groepsleden hiervoor zo veel vrijheid krijgen van hun internationale opleiding: “Ze weten heel goed dat dit een uitstekend voorbeeld is van waar de opleiding voor staat. En dat je er het publiek een plezier mee doet. Van GLOW zelf kregen we te horen dat dit één van de beste ‘inzendingen’ van Fontys ooit is.” De organisatie stelde ook haar opslag- en werkplaats ter beschikking aan de studenten.

De studenten van Vena Lumen: Boven: Bram Kuijk (links) en Patryk Kepka (uit Polen). Onder: Thijn van Heijnsbergen, Mariana Portillo (Mexico) en Joacim H. Ingri (Noorwegen).Verkocht
Voor de leden van Vena Lumen is een prijzig project. Alleen al aan materiaal waren ze 8.000 euro kwijt. “We gebruiken multiplex berkenhouten planken die met een computergestuurde CNC-zaag op maat zijn gemaakt. Het hout kreeg een coating, want de banken moeten een week buiten kunnen staan. Dan zijn er nog de duizenden led-lampjes, waarvoor we ook een flinke stroomvoorziening nodig hebben”, weet Bram. De groep kan echter terugvallen op een aantal sponsors. Zo bracht het Eindhovense ingenieurs- en adviesbureau ACE zijn mechanische ervaring in. Fontys zelf heeft een van de banken gekocht, voor het nieuwe gebouw op het TU/e-terrein waar ook Engineering volgend jaar een plek krijgt.[Tim Durlinger].

Het team van Vena Lumen houdt de presentatie van de lichtgevende banken geheim tot de VIP- en perspresentatie op vrijdagavond. Bron kreeg een sneak preview, op voorwaarde dat alleen de achterzijde werd gefilmd. Bekijk hier het resultaat:

Vena Lumen, GLOW