november

'Ook studenten hebben recht op energiecompensatie'

Nederlanders krijgen in november en december 190 euro energiecompensatie wegens de hoge lasten. Studenten die op kamers of in studio’s wonen vallen echter buiten de boot, terwijl hun vaste lasten wel stijgen. Volgens Joram van Velzen, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, een schrijnend voorval.

Omdat uitwonende studenten vaak geen eigen energiecontract hebben, worden zij niet gecompenseerd. Dat terwijl de verhuurder niet alleen de tegemoetkoming opstrijkt, maar ook nog eens de huurprijzen verhoogt. Dubbel vervelend, aldus Van Velzen. “Studenten moeten daarom gecompenseerd worden als ieder ander.”

Volgens de voorzitter van het LSVB heeft Rob Jetten, Minister voor Klimaat en Energie, deze week nog aangegeven dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is en dat studenten inderdaad mis blijven grijpen.

Heel veel geld
Toch laat de LSVb het daar niet bij zitten. “We moeten de verantwoordelijkheid niet bij studenten neerleggen, maar bij de overheid. Dan kun je je afvragen wat die 190 euro  uitmaakt. Voor studenten is dat heel veel geld.”

Om de studenten een hart onder de riem te steken, is de studentenvakbond al meermaals in gesprek geweest met het ministerie en verschillende Tweede Kamerleden. “Het is nu eenmaal belangrijk dat ook uitwonende studenten krijgen waar zij recht op hebben, omdat ook zij energiekosten betalen.”

Afwachten
Wanneer er precies knopen door zullen worden gehakt, is volgens Van Velzen nog onduidelijk. “Het is afwachten, maar ik heb het idee dat er wel ontwikkelingen zijn binnen de Tweede Kamer en dat verschillende manieren verkend worden om de compensatie te regelen. Maar of dat deze of volgende week al lukt? Dat zie ik somber in.” [Noëlle van den Berg]