Tilburg,
december

Ook slagbomen voor parkeren op Stappegoor in Tilburg

De parkeerplaats van de Fontys-campus Stappegoor in Tilburg wordt vanaf maandag 11 januari afgesloten met slagbomen. Medewerkers en studenten kunnen dan op vertoon van hun Fontys-pas of via kentekenregistratie gratis parkeren. Wie niet voor Fontys komt, moet gaan betalen.

De invoering van een parkeermanagementsysteem is bedoeld om de campus goed bereikbaar te houden. Het parkeergedrag kan ermee worden gemeten en indien nodig gereguleerd.

De slagboom bij de parkeergarage op de campus RachelsmolenVol met auto’s
Door de coronacrisis en het online thuiswerken is de parkeerdruk momenteel afgenomen. In de periode daarvoor stond het terrein wel vol met auto’s. “We hebben ook gemerkt dat met name mensen die bij het naastgelegen ROC Tilburg moeten zijn hun auto bij Fontys parkeren”, aldus een woordvoerder van de Fontys-Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken.

Wie niet voor Fontys komt, kan vanaf 11 januari bij de parkeerautomaat op de campus een uitrijkaart kopen. Het parkeertarief is 2 euro per uur en het dagtarief bedraagt 7,50 euro. Gasten en bezoekers van Fontys parkeren gratis. Zij ontvangen een uitrijkaart van de dienst of het instituut waar ze een afspraak hebben.

Ervaring in Eindhoven
De instelling heeft al ervaring met dit systeem opgedaan op de campus Rachelsmolen in Eindhoven. Daar werd vorig jaar eveneens geconstateerd dat de parkeerplaats overvol was, ook doordat mensen die niet voor Fontys kwamen er parkeerden. Zo geldt op het terrein van de nabijgelegen Technische Universiteit Eindhoven al langer een systeem van betaald parkeren.

De parkeerautomaat op Rachelsmolen.In februari van dit jaar zijn de slagbomen op Rachelsmolen in gebruik genomen. Dat ging aanvankelijk gepaard met softwareproblemen. Een maand later ging de campus bovendien op slot als gevolg van de coronacrisis. Na de versoepeling van de maatregelen in juni traden de slagbomen alsnog in werking.

Geen commentaar
“Op Rachelsmolen wordt nu, door corona en door de slagbomen, vrijwel niet door externen geparkeerd”, aldus de woordvoerder. “Maar het is wat moeilijker te meten door alle maatregelen rondom corona, online onderwijs en thuiswerken.”

Volgens de woordvoerder is er in Eindhoven geen commentaar op de maatregel gekomen, ook niet van omwonenden. “Door de technische problemen ontstond er aanvankelijk wel rumoer bij gebruikers, maar daarna hebben we er geen reacties meer op gekregen.” [Tim Durlinger]