Tilburg,
februari

“Ook marketeer kan dromen van mooie transfer”

Net afgestudeerd en bezig met je eerste echte baan. Hoe bevalt dat en waar loop je tegenaan? In de serie ‘Eerste stappen’ interviewt Bron Fontys-alumni die net van school zijn. Deze keer: Ruud Fraser.

Naam: Ruud Fraser
Leeftijd: 23 jaar
Opleiding: Sportmarketing (SPECO) Tilburg, diploma juli 2018
Werk: Management-assistent Marketing en Media PSV

Wat doe je op een werkdag?
“Bij Marketing en Media doe ik allerlei regelzaken. Bijvoorbeeld voor de vormgevers: offertes aanvragen, het briefen van opdrachtgevers of planning. Ik neem hen werk uit handen, zodat ze zich kunnen richten op hun eigenlijke talent: vormgeven. Daarnaast denk ik mee over nieuwe campagnes. Zo heb ik een grote bijdrage geleverd aan de Kerstcampagne ‘PSV Dates’, waarbij 100 supporters een blind date hadden in het stadion.”

Hoe ging de overgang werk/studie?
“Het is lastig om na je studie gelijk een baan te vinden. Een netwerk is belangrijk, maar daarnaast vragen veel werkgevers om concrete werkervaring. Toen ik het idee kreeg om ‘ervaring’ en ‘netwerken’ te combineren, kwam er schot in de zaak. Omdat ik tijdens mijn studie nogal wat meters maakte in de horeca, besloot ik te solliciteren bij Hutten, de cateraar van het Philips Stadion.

Ik werd aangenomen als gastheer in de Bestuurslounge. Daar trof ik mensen die ik kende van een eerdere stage bij PSV. Al snel maakte ik een praatje met de toenmalige Marketing en Media-manager. Die kwam uiteindelijk met het aanbod van een tijdelijke ondersteuningsrol. Conclusie: Het helpt om creatief te denken en soms de stoute schoenen aan te trekken.”

Wat maakt de sportwereld voor jou interessant?
“Het is het perfecte speelveld om mijn twee passies ‒ marketing én sport ‒ te verbinden. Als persoon heb ik altijd een winnaarsmentaliteit gehad, en ook mijn werk benader ik graag in sporttermen: samen strijden voor overwinningen, campagne-doelen halen, enzovoort… Bovendien: Als PSV-supporter droomde ik ervan om hier ooit te mogen werken. Ik vind het een eer om samen met collega’s de club zo goed mogelijk op de kaart te zetten.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Met een vak als ‘Personal Branding’ helpt SPECO je om een netwerk te vormen. Dat is mooi. Maar gelet op dat andere zwaartepunt (‘werkervaring’) kan de opleiding bij stages misschien nóg meer het accent leggen op het volwaardig meedraaien in een bedrijf. En: bij zo’n kijkje in de keuken moet je dan niet worden afgeleid door een schoolse opdracht of verplicht onderzoek. Alle aandacht moet gaan naar het opdoen van gerichte werkervaring.”

Tevreden?
“Ja, zeker over hoe het de afgelopen maanden is gegaan. Het liefste blijf ik bij PSV, maar ik probeer daarnaast verder te kijken. Ik sta open voor wat de sportwereld nog meer te bieden heeft. Op langere termijn is er de ambitie om ooit bij een grote buitenlandse club te werken. Ook als marketeer kun je dus dromen van een mooie transfer.” [Frank van den Nieuwehuijzen]

Fox Sports
Een paar weken na het interview meldt Ruud dat die eerste transfer alvast is afgerond. “Per 15 februari maak ik de overstap naar betaalzender FOX Sports”, vertelt hij. “Daar word ik projectcoördinator Content Distribution. Samen met collega’s ga ik aan de slag met acties en campagnes bij FOX-distributeurs als KPN en Ziggo. Doel hiervan is het behoud van bestaande klanten en de werving van nieuwe."

Henk
Mooi kel, werkt goed