Tilburg,
februari
2022

Ook hbo-student heeft baat bij seksuele voorlichting

Jongeren krijgen te weinig en te eenzijdig seksuele voorlichting, vinden docenten. Fontys docentopleiding Biologie startte dit studiejaar met een nieuw lesprogramma over dit onderwerp en slaat daarbij twee vliegen in één klap.

Docenten vinden dat er in het voortgezet onderwijs te weinig aandacht is voor ‘relationele en seksuele vorming’. Dat blijkt uit onderzoek van het expertisecentrum voor seksualiteit Rutgers en Soa Aids Nederland.

Soa’s en zwanger worden
“Naast het technische verhaal, gaat het vaak over de ‘gevaren’: soa’s, en dat je moet oppassen om zwanger te worden”, zegt Mandy Klerkx, docent en opleidingscoördinator van de docentopleiding Mandy KlerkxBiologie. “Wij vinden ook al een tijdje dat het anders moet.”

Haar opleiding introduceerde dit studiejaar daarom een nieuw lesprogramma van acht weken voor tweedejaars waarin de studenten twee uur per week les krijgen over dit onderwerp.

“Met daarin ook aandacht voor de leuke kanten van seks én de eigen seksuele ontwikkeling van studenten. Wij vliegen het van twee kanten aan”, zegt Klerkx.

In goede aarde
“We moeten het nog gaan evalueren, maar horen nu al van studenten dat ze die acht weken eigenlijk nog te weinig vinden. Ze willen nog meer weten om het zelf straks goed voor de klas te kunnen overbrengen.”

Het programma valt in goede aarde. Dat komt ook doordat deze studenten zelf vaak goede seksuele voorlichting misten. Als ze dan zelf aan een hbo-opleiding beginnen, zitten ze nog vol vragen, zeker ook vanwege de leeftijd waarop ze aan de studie beginnen.

Het valt docent Mandy Klerkx steeds weer op: het verschil in seksuele ontwikkeling tussen haar studenten is groot. “Waar de een al jarenlang een relatie heeft, heeft de ander bij wijze van spreken nog nooit een echte tongzoen gehad.”

Hoe gebruik je Tinder?
“In de lessen hebben we het natuurlijk over veiligheid, maar we geven ook aandacht aan ‘hoe krijg je een relatie, hoe gebruik je Tinder, wat is fijne seks voor jou en waar zitten erogene zones’. De positieve kanten van seksualiteit, waarbij ook aandacht is voor thema’s als diversiteit.”

Hoe belangrijk het is om op een positieve manier over seksualiteit te praten en vooral dát erover wordt gepraat, blijkt deze weken weer uit de vele gevallen van seksueel overschrijdend gedrag die in de media kwamen.

Ook daarvoor is seksuele voorlichting van belang, zegt de docent. “Het erover praten is het allerbelangrijkste. Als je er openlijk en duidelijk over kunt praten, kun je veel ellende voorkomen. Je moet het steeds met elkaar hebben over wat wel en niet acceptabel is.”

Niet alleen biologieleraar
Klerkx vindt overigens niet dat het onderwijs als enige verantwoordelijk is voor de seksuele opvoeding en ontwikkeling van kinderen. En zeker niet alleen de docent biologie op de middelbare school.

Dit vak heeft bovendien niet iedereen in de bovenbouw, waardoor nu de seksuele voorlichting in de hoogste klassen, wanneer het nog meer nodig is, vaak wegvalt.

“Daarover zijn we ook bezig bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Je kunt denken aan dat wij gastlessen geven bij andere opleidingen. Een docent maatschappijleer of een mentor zou op scholen bijvoorbeeld ook taken op dit gebied kunnen op zich kunnen nemen.” [Petra Merkx]

Dilroz
January
13092007
Josine
February
2022
Mooi initiatief! Maart is de maand van de leuke seks! Fontys Hogeschool Pedagogiek organiseert het mede! Misschien leuk om ook iets mee te doen!?