maart

Fontys-pand in Utrecht dicht om schietpartij

In Utrecht zijn vandaag doden en gewonden gevallen bij wat een terreuraanslag lijkt te ziijn bij een tram op het 24 oktoberplein. Alle onderwijsgebouwen in de stad zijn gesloten: niemand mag de panden nog in of uit. Ook bij de Fontys-locatie in Utrecht, de Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing.

Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing zit in een klein pand aan de Nieuwegracht in de Utrechtse binnenstad. De hogeschool is de kleinste van Fontys, valt onder Fontys Lerarenopleiding Tilburg, en telt slechts enkele tientallen studenten. Het onderkomen in Utrecht delen zij met Tilburg University, die ook eigenaar is van het pand.

Op maandagen zijn er volgens een woordvoerder geen colleges en daarom zijn er ook geen Fontys-studenten aanwezig van de twee opleidingen Godsdienst-Pastoraal Werk en de tweedegraads lerarenopleiding Godsdienst-Levensbeschouwing.

Wel waren er vandaag enkele medewerkers van Tilburg University in het pand  aan het werk. Die hebben de deuren op slot gedaan tot het sein wordt gegeven dat alles weer veilig is.
Een ander Fontys-instituut, het Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg, geeft ook colleges in Utrecht, in een pand van Hogeschool Domstad. Ook die vinden echter niet op maandagavond plaats. [Jan Ligthart]