door Noëlle van den Berg,
maart
2024

Ook Fontys erkent noodzaak internationale studenten in Venlo

Universiteit Maastricht, Zuyd Hogeschool, HAS en regionale mbo-instellingen in Limburg zijn duidelijk: de instroom van buitenlandse studenten moet in Limburg juist niet beperkt, maar bevorderd worden. Een brandbrief werd gestuurd, maar Fontys ondertekende deze niet. Waarom niet?

Terwijl de politiek praat over een beperking van de instroom, willen de Universiteit Maastricht en twee hogescholen juist méér buitenlandse studenten naar Limburg halen. Er dreigen anders 4.500 banen te verdwijnen. Een brandbrief, ondertekend door allerlei onderwijsinstellingen in Limburg, werd naar Den Haag gestuurd. Fontys zette geen handtekening, maar dat betekent volgens college van bestuur-voorzitter Joep Houterman niet dat Fontys het niet met de collega-instellingen eens is.

Houterman benadrukt: “Het feit dat we niet tekenen, betekent niet dat we iets anders willen.” Het heeft volgens de voorzitter meer te maken met het ingezette internationaliseringsbeleid vanuit Fontys, het onlangs vastgestelde zelfregieplan van de Vereniging Hogescholen en het spreidingsgebied waarin Fontys zich bevindt. “Omdat onze opleidingen in diverse regio’s gevestigd zijn, is het iedere keer afstemmen met een specifieke formulering voor een separaat statement te ingewikkeld.”

Joep HoutermanIn grote lijnen hetzelfde
De voorzitter onderstreept daarbij dat het beleid van Fontys en de zelfregie van de Vereniging Hogescholen in grote lijnen veel lijkt op hetgeen waar de Limburgse collega’s nu aandacht voor vragen. “Er is er veel aandacht voor de grensregio’s en de rol die internationale studenten daarin hebben. In Venlo zijn de twee grootste Fontysinstituten ook bezig een strategie te ontwikkelen om de regio blijvend goed te kunnen bedienen.”

Dat doet Fontys voor de drie grootste sectoren in die regio - de maakindustrie, de logistiek en de agri & food - met de economische, technische, logistiek- en ICT-opleidingen. Internationale studenten zijn daarbij volgens Houterman van evident belang. “Binnen de opleidingen in Venlo huist er een forse populatie Duitse studenten en is ‘maar’ 25 procent Nederlands.”

‘Niet bang’
Bovendien kent Venlo ook wat kleinere opleidingen zoals de pabo en de opleiding Gezondheid. Collega-instellingen zijn bang dat zij binnen enkele jaren een aantal opleidingen moeten sluiten. Fontys is dat daarentegen niet. “We willen onze locatie in Venlo heel graag bloeiend in stand houden en doen er alles aan om het aanbod dat we hebben te behouden, in belang van de regionale economie.”

Dat kan volgens Houterman middels het zelfregieplan en de nieuwe plannen van het kabinet. “Daar kunnen en willen we ons graag voor inzetten. Het belangrijkste daarin blijft dat ook Fontys Venlo door wil met buitenlandse studenten ten behoeve van de regionale vraag naar hbo-opgeleid talent, zoals onze Limburgse collega-instellingen ook willen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Henry Walboomers
2024
Het is zeer jammer dat Fontys zo openlijk de Limburgse en al eeuwen internationale en Euregionale Economie afvalt, door de gezamenlijke brief niet te ondertekenen. Ze laten de Limburgse collega's alleen de kolen uit het vuur halen. De motivering in de Limburgse brief gaat niet alleen Limburg aan, maar geheel Zuid-Nederland, dus ook de Brabantse-economische Society. Gaat Fontys straks ook niet tekenen bij een Brabants verzoek om de Brabantse economie te blijven ondersteunen met het aanbieden van internationaal georiënteerde opleidingen waar het Brabants bedrijfsleven, met ASML en Philips voorop, zozeer om zit te springen? Fontys voor Society toch. Een gemiste kans om vanuit Zuid-Nederland een stevig signaal aan Den Haag en de Randstad te geven. En dat terwijl de regering juist een enorme zak geld naar de regio Eindhoven stuurt voor behoud van bedrijven als ASML. Daar zit ook geld voor onderwijs bij. Zegt men als Fontys dan ook: nee daar doen wij niet aan mee! Verder is de gemiste solidariteit uit de Fontys-top een slag in het gezicht voor alle Fontys-collega's die Fontys internationaal de laatste 15 jaar op de kaart gezet hebben. Jammer, Jammer, Jammer