maart

Ook crisisteam schakelt over op 'zoveel mogelijk digitaal'

Het is in alle berichtgeving van en door Fontys al vaker voorbijgekomen, en ook hier in publicaties van Bron: het centrale crisisteam van de instelling. Wie zitten daar nu precies in en wat doen zij?

Het centrale crisisteam van Fontys is bij het begin van de coronapandemie in Nederland in actie gekomen. In een compacte samenstelling probeert het team zoveel mogelijk de crisis te managen waar het Fontys, de medewerkers en de (toekomstige) studenten betreft.

Het crisisteam wordt uiteraard van buitenaf gevoed door informatie en regels van onder meer de rijksoverheid, gezondheidsheidsdiensten en de Vereniging Hogescholen. Daarnaast staat het intern in nauw contact met drie taskforces en de andere crisisteams.

Alle hogescholen en/of locaties van Fontys en ook de diensten IT en Marketing en communicatie hadden en hebben namelijk hun eigen crisisteam. Daarnaast zijn er taskforces die zich concentreren op respectievelijk primair proces, ondersteunende dienstverlening, online onderwijs.

Digitaal overleg
Tot deze week kwam het centrale crisisteam bijna dagelijks bijeen, al werd en wordt geprobeerd er telkens een dag tussen te laten zitten om de afspraken ook in praktijk te kunnen brengen.

Afgelopen dinsdag werd afgesproken dat het team voortaan zo vaak als mogelijk alleen nog online vergadert om eventueel besmettingsgevaar te ontlopen.

"Onze grootste zorg is tot nu toe toch wel het primaire proces", stelt Mascha Arts. "We zijn vooral bezig met de vragen: wat betekent dit voor onze studenten, welke gevolgen heeft dit voor ons onderwijs?"

"Op veel kwesties hebben we geen invloed, ook al omdat het landelijk wordt bepaald. Hoeveel studievertraging gaat dit opleveren, wat gebeurt er met het bindend studieadvies, met de collegegelden, wel of niet tegemoetkomingen, met de studenten die in het buitenland zitten?"

"Dingen waar we wel invloed op hebben zijn het doorgaan van toetsen en de wijze van toetsen, wat te doen met practica, voortgang van stages, online onderwijs."

Andere orde
Arts zit namens communicatie in het crisisteam. Zij heeft in haar loopbaan al de nodige crises meegemaakt in eenzelfde soort rol bij onder meer de gemeente Waalwijk en in de veiligheidsregio. "En ook bij Fontys zelf wel. Al is deze crisis zoals voor iedereen echt van een andere orde."

Tot nu toe verloopt het proces binnen het centrale crisisteam in elk geval redelijk gesmeerd, stelt zij. "De sfeer is prettig en constructief. Er is geen enkele terughoudendheid: alles kan en mag op tafel komen. En over het algemeen zijn we het bijna allemaal eens met de besluiten die we nemen."

Teamleden
De leden van het centrale crisisteam, met achter de naam hun rol in het team, zijn: Joep Houterman (voorzitter College van Bestuur), Eva Buijsman (consultant Internationalisering), Nicole Luijten (consultant Internationalisering), Frans Möhring (directeur P&O), José Theulen (voorzitter taskforce Dienstverlening), Monique Peels (directeur Huisvesting & Facilitaire Zaken), Jessie Rutten (adjunct-secretaris CvB), Gerard Lenssen (voorzitter taskforce Fontys Online Leren), Miranda Smits (voorzitter taskforce Primair Proces), Inge Bruijnaers (adviseur Veiligheid) en Mascha Arts (communicatie).

Daarbij zijn Monique Peels en Inge Bruijnaers de twee experts binnen het team als het gaat om crisismanagement. [Jan Ligthart

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.