mei

Ook ‘blended learning’ voor de internationale student

De internationale studenten van Fontys krijgen volgend studiejaar dezelfde vorm van onderwijs als de Nederlandse studenten van de hogeschool. En dat gaat naar alle waarschijnlijkheid ‘blended learning’ zijn: een gedeelte online en een gedeelte op de campus.

Het betekent dat Fontys van de internationale studenten verwacht dat ze naar Nederland komen. Uiteraard alleen als ze dat willen en als het ‘corona-wise’ kan.

Fontys heeft deze beslissing genomen om recht te doen aan het basisidee van internationalisering en dat is dat verschillende culturen van elkaar leren. “Het gaat Eva Buijsmanom de hele ervaring”, aldus Eva Buijsman van Fontys Internationalisering.

Bovendien is het binnen het korte tijdsbestek niet mogelijk om het gehele onderwijsprogramma van Fontys online te maken. Dat zou onevenredig veel tijd kosten, aldus Buijsman. De gevraagde investering is niet in verhouding met de kleine groep studenten die er gebruik van zou maken.

Vol onzekerheden
Volgens Buijsman is de school zich ervan bewust dat dit besluit nog vol onzekerheden zit. Want hoeveel studenten kunnen dan daadwerkelijk komen en wat als de campus per september toch niet (gedeeltelijk) kan opengaan?

Het zal ook uitmaken of de student uit de Europese Unie komt of daarbuiten. Van de bijna 44.000 studenten van Fontys komt meer dan 12 procent uit buitenland. Een groot gedeelte daarvan komt uit Duitsland en andere landen binnen Europa. Met name voor de Duitse studenten, die vaak in Venlo studeren, zal het probleem minder groot zijn.

Er is ook een gedeelte dat van buiten EU komt. Voor hen kan het lastiger zijn. “Hoe verder weg, hoe moeilijker het wordt, zeker als de Europese grenzen voor vliegverkeer gesloten zijn”, beseft Buijsman.

Het uitgangspunt van Fontys is in ieder geval dat de internationale studenten hetzelfde onderwijs krijgen als de Nederlandse. In het slechtste geval zou dat alleen online kunnen zijn, maar vooralsnog gaat de hogeschool ervan uit dat vanaf volgend studiejaar blended learning mogelijk is.

Buitenlandminor
Voor Fontys-studenten die hun minor in september in het buitenland gaan volgen, geldt dat zij vanzelfsprekend pas mogen gaan als de reisverboden zijn opgeheven. Deze studenten hebben hun buitenlandminor al opgegeven, maar ze kunnen iets anders kiezen als blijkt dat de gekozen universiteit alleen online lesgeeft. [Petra Merkx]