Ontstressen met dieren op campus in Eindhoven

Lekker ontspannen met een boa rond je nek? Het kon vandaag op de Fontys-campus in Eindhoven.

Het is landelijk in het nieuws geweest dat studenten de laatste tijd bij de pakken neerzitten. Om ze een hart onder de riem te steken, schakelde Fontys de hulp in van een boerderij uit Eindhoven. “Wanneer je met dieren knuffelt maakt je lichaam het geluksstofje serotonine aan en gaat je stressniveau omlaag”, aldus Jennifer van Deursen, opleidingsmanager van Fontys Pro Economie.

“Daarom staan we hier vandaag in samenwerking met Eigen Wijs Boerderij, om onze studenten even van wat ontspanning te voorzien. Want daar zijn ze denk ik ook echt wel aan toe.”

Dringen bij de kuikens
Studenten leken uit alle richtingen naar de pop-up boerderij te snellen. De tafel met kuikens, kippen en cavia’s werd druk in de gaten gehouden. Terwijl zo’n tien meter verderop een schildpad op zijn gemakje over het gras wandelde.

Of de studenten de dieren écht nodig hadden om te ontstressen? Dat leek mee te vallen. “Maar leuk is het in ieder geval wel. Er staat hier al twee uur lang een student met een vogel op zijn schouder, die volgens mij pas naar huis gaat wanneer de dieren ook gaan. Dat is fantastisch toch?”

Of de dieren binnenkort ook op andere Fontyslocaties te zien zijn, is volgens Van Deursen nog niet duidelijk. “Maar ik hoop het wel. Want we krijgen alleen maar positieve reacties.” [Noëlle van den Berg]

Peter vanden Broek
Als het geen nepnieuws is maar echt waar dan is dit bedroevend nieuws
Ik breng wel eens mensen van en naar een zorgboerderij