augustus

Ontgroeningen gaan weleens mis, maar niet bij deze verenigingen

Leuk, een nieuwe studentenvereniging, maar dan moet je wel eerst ‘ontgroend’ worden. En dat gaat lang niet altijd goed, zo bleek vorige week maar weer in Delft. Hoe ontgroenen studentenverenigingen in de Fontys-regio hun nieuwe leden? Een rondvraag.

Dat ontgroeningen bij studentenverenigingen faliekant mis kunnen gaan, bewijzen meerdere incidenten. Neem het uit 2018 daterende tragische verhaal van de 20-jarige Sandia Dia, die tijdens een studentendoop van zijn vereniging Reuzegom de hele avond in een bak met ijswater moest zitten. Hij overleed niet veel later in het ziekenhuis.

Andere incidenten zijn iets recenter, namelijk die uit Delft. Twee studentenverenigingen zijn door de TU Delft op de vingers getikt nadat eerstejaars tijdens een ontgroening werden overgoten met kaarsvet. Ook werd er haar in brand gestoken en belandde een lid eerder dit jaar naakt op de grond in het glas.

Onvergetelijke tijd
Bij de Eindhovense studentenvereniging Demos doen ze niet aan dat soort taferelen, vertelt Robert Scholman, zelf al vier jaar lid. Over de inhoud van hun ontgroeningen mag hij niks loslaten, “omdat we het zo spannend mogelijk willen houden voor studenten”, maar zelf spreekt hij over een ‘onvergetelijke tijd’.

“Onze ontgroening, die ik eigenlijk geen ontgroening wil noemen, draait om het leren kennen van aspirantleden, ouderejaars en de vereniging. Je doet in drie weken tijd een aantal activiteiten en brengt veel tijd met elkaar door om zo een hechte band op te bouwen die hopelijk een paar jaar standhoudt.”

Gelijkwaardigheid staat bij Demos voorop; iedereen is gelijk en daar passen crue opdrachten zoals die uit Delft niet bij. “Ik ben erg geschrokken van het nieuws. Als we dit soort dingen gaan doen, houden we geen aspiranten meer over en hangen we aan de hoogste boom. Dat willen we niet.”

Convenant
De Tilburgse studentenvereniging Olof staat er hetzelfde in. Voorzitter Bastiaan Heerius vertelt dat er in 2018 samen met alle Tilburgse studentenverenigingen en de rector van de universiteit een convenant is getekend met daarin strenge regels.

“Er staat in dat er tijdens ontgroeningen geen fysiek contact mag zijn, dat er altijd meerdere nuchtere mensen aanwezig moeten zijn en dat aspirantleden minimaal zeven uur per nacht slapen. Vanuit mijn persoonlijke opvattingen dingen die vanzelfsprekend zijn”, legt Bastiaan uit.

Liederen zingen
Een ontgroening van Olof kan volgens de student niet vergeleken worden met de beruchte ontgroeningen uit Delft. “Ik vind het vrij apart dat dit nog gebeurt”, zegt hij. “Bij ons gaat het tijdens een ontgroening niet om het zuur maken van het leven van de eerstejaars. Doel is dat ze de vereniging leren kennen, en belangrijker nog: dat ze elkaar leren kennen.”

Dat doen ze in vier dagen tijd, waarin de eerstejaars allerlei informatie over de geschiedenis van Olof krijgen, samen liederen zingen, met elkaar in gesprek gaan en samen chillen. Allemaal onder het genot van een watertje, frisje of bakkie pleur. “Er mag tijdens de activiteiten namelijk absoluut geen alcohol gedronken worden door onze aspirantleden.” [Karen Luiken]