Onorthodoxe vernieuwers van Pulsed richten pijlen op welzijn personeel

Een aantal jonge docenten van Fontys werkt onder de naam Pulsed al enkele jaren op een onorthodoxe manier aan onderwijsvernieuwing. Nieuw is dat ze zich nu ook op het welzijn van werknemers richten met het programma (Re)boost.

Ellen Koop, docentonderzoeker bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies, is medeontwikkelaar en coach bij (Re)boost.

Voor wie is dit programma bedoeld?
“Voor werknemers van Fontys die een boost nodig hebben. Ellen KoopOmdat ze een flinke energiedip hebben. Of omdat ze niet meer met plezier naar hun werk gaan. Er zijn ook vijftigers die zich afvragen ‘hoe houd ik dit nog vol tot mijn pensioen?’.

Het kan voor iedereen geschikt zijn. Ook voor docenten van in de dertig die twijfelen of ze toe zijn aan een nieuwe stap in hun carrière.”

Fontys heeft al een Centrum voor Loopbaanontwikkeling. Waarom biedt Pulsed een eigen traject aan?
“Het is eigenlijk spontaan gegroeid, zoals dat vaak gaat bij Pulsed. Het laatste jaar waren binnen de activiteiten van Pulsed al een aantal mensen aan het werk die vastliepen in hun eigen functie - op een soort re-integratiebasis - en dat bleek goed te werken.

Pulsed heeft een eigen kijk op onderwijs. De ruimte waarin wordt gewerkt, bijvoorbeeld voor de minor Embrace TEC, heeft geen traditionele inrichting met bureaus en schoolbord. Het is een open ruimte, maar ook huiselijk. Er staat een tafeltennistafel, er hangt een gitaar. Leven, werken en naar school gaan, zijn geïntegreerd.

Het is een inspirerende leeromgeving. De studenten werken met uitdagende challenges. En zo is (Re)boost ook ingericht. Het is daarmee vernieuwend en anders dan wat er al is. De Dienst P&O heeft daarop besloten dit programma te ondersteunen, naast wat het Centrum voor Loopbaanontwikkeling al aanbiedt. Het gaat in eerste instantie om een pilot.”

Jullie coachingstraject bestaat uit zes challenges. Waarop zijn die gebaseerd?
“De Werkruimte van Pulsed in gebouw R10 op campus Rachelsmolen.basis is het ontplooien van de eigen talenten. Ons lectoraat heeft daar veel onderzoek naar gedaan. Het idee is dat iedereen talenten heeft, ze liggen ten grondslag aan je kwaliteiten.

Maar sommige mensen zijn het zicht op hun talenten kwijtgeraakt. De eerste challenge heet dan ook ‘Terug naar het kind in mezelf’. Wat vond je leuk als kind, waar was je goed in, wat wilde je betekenen voor de wereld? Doe je nog wat je leuk vindt of ben je ervan weggegleden?

In elke challenge werken de deelnemers, al dan niet samen met anderen, aan het stap voor stap opstellen van een nieuw ‘bestemmingsplan’.”

Het basistraject kost 1.250 euro (tijdens de pilot) en de deelnemers zijn er twee dagdelen per week mee bezig. Dat is best een investering qua tijd …
“Een dag per week gedurende 20 weken is best veel, maar ik denk dat veel leidinggevenden dat wel overhebben voor werknemers die het nodig hebben. Overigens is ook een dagdeel per week mogelijk. Dat hebben we net besloten.

Het programma past in het idee van een ‘leven lang ontwikkelen’. Door (Re)boost blijven deze mensen behouden voor Fontys, maar het kan ook zijn dat een stap in hun carrière buiten Fontys beter is.” [Petra Merkx]