Sittard,

‘‘One size fits all kan nu echt niet meer"

Lector lerarenopleiding FLOS ziet student graag grenzen verleggen

Hij moest even wennen aan zijn nieuwe rol als lector bij Fontys Leraren Opleiding Sittard (FLOS). Toch lijkt Frank Crasborn de juiste man op de juiste plaats. Volgende week vrijdag wordt hij geïnstalleerd, maar zijn lectoraat is al een tijdje bezig.

door Tim Durlinger
Voor Crasborn (59) is de cirkel nu in feite rond. Met zijn benoeming tot lector doet hij weer ‘een beetje’ wat lijkt op zijn eerste baan in de jaren ’80 bij de voorloper van Fontys: “Ik moest toen een lerarencentrum opzetten in Sittard. Mensen uit het voortgezet onderwijs konden daar collega’s ontmoeten en lesmethodes krijgen.” Later bleef de inwoner van Horn (bij Roermond) onder meer in deeltijd bij Fontys werken als docent, projectleider en uiteindelijk associate lector.

Altijd draaide het om professionalisering van leraren. Ook nu weer, als lector Integratief Opleiden & Boundary Crossing. “Integratief opleiden wil zeggen: verbinding maken tussen verschillende typen kennis die leraren nodig hebben om goed te kunnen functioneren”, legt Crasborn uit.

De genomineerden Anne Landman (lerarenopleiding Nederlands, midden) en Koosje Kostjens (lerarenopleiding Engels) voor de prijs voor het beste afstudeerpraktijkonderzoek. Lector Frank Crasborn reikt namens FLOS de prijs uit aan winnaar Anne.Boundary Crossing moet iets te maken hebben met grensverleggend bezig zijn. Dat blijkt te kloppen. “Een van de lastige dingen van een lerarenopleiding is hoe je de verbinding maakt tussen theorie en de praktijk. Soms komen die totaal niet overeen. Het is de taak van de opleiding om de grensovergang tussen die twee werelden te organiseren. Je moet zowel inductief werken – praktijkervaringen van studenten gebruiken en daar chocola van maken met een stukje theorie – als andersom: een student ideeën en concepten geven om in de praktijk uit te proberen.”

Veranderingen
Dit alles in een voortgezet onderwijswereld die razendsnel verandert: van gedifferentieerd leren, waarbij de docent beslist of een scholier iets extra’s moet doen, naar gepersonaliseerd leren. De leerling bepaalt voortaan zijn eigen koers! Dat maakt het volgens de lector veel ingewikkelder om de grensovergangen tussen instituut en werkveld soepel te maken. “Toen ik hier begon, was het simpel: als ik in Venlo naar een school ging, was die precies hetzelfde als in Maastricht: het gebouw, de lokalen en lesroosters. Nu is het bijna overal aan het bewegen. We kunnen echt niet meer one size fits all maken.”

Gelukkig niet, hoor je hem bijna zeggen. Crasborn vindt dat lerarenopleidingen dienen te reageren op de groter wordende diversiteit van scholen. Ook moeten ze zoveel mogelijk studenten in die uitdagende omgeving zien te krijgen. Hij prijst zich daarom gelukkig dat FLOS in een voor Nederland ‘vrij uniek’ samenwerkingsverband zit, met álle zes besturen voor voortgezet onderwijs in Limburg. “Zo krijgen we scholen waar de beweging is, makkelijker in ons curriculum. Studenten voelen daardoor meteen dat het werkveld niet vast zit. Want mensen die 40 jaar geleden leraar werden, konden 30 jaar lang gewoon hetzelfde blijven doen. Maar nu niet meer.”

Ook is volgens hem de buitenwereld veel meer de school in gekomen. De Limburger noemt de mogelijkheden van ICT, maar ook de veel grotere betrokkenheid van ouders en de samenwerking met maatschappelijke organisaties: “De school is meer en meer een netwerkorganisatie geworden.”

De kenniskring van het lectoraat: (vlnr.) Meity Feher, Maurice Smeets, Frank Crasborn, Hannneke Theelen, Frans Hermans, Jimmy van Rijt, Ine Vandyck en Dave van Breukelen.Lancering app
Een andere taak als lector is het opzetten van onderzoek in zijn vakgebied op basis van vragen uit de praktijk. Crasborn kan hiervoor terugvallen op een kenniskring van zeven mensen met onder anderen docent-onderzoekers. Zo wordt op de dag van zijn installatie de app Ear-Coach gelanceerd, voor de realtime coaching van leraren (in opleiding): “Via je telefoon of tablet kun je daarmee docenten tijdens de les feedback en instructies geven.”

Bij de start van het lectoraat in oktober 2016 (de installatie vindt vaak pas later plaats) ontdekte Crasborn dat bijna alles nieuw voor hem was en dat hij niet kon terugvallen op routines. Maar dat houdt hem scherp, zegt hij. “Dit is ook het eerste jaar in mijn carrière dat ik geen colleges heb gegeven. Ik mis het wel, maar dat komt vanzelf weer.”

De installatie en lectorale rede van Frank Crasborn op vrijdag 22 juni, van 15.30 tot 17.00 uur in de Sittardse schouwburg De Domijnen, is voor iedereen toegankelijk.