Eindhoven,
07
juni
2017
|
15:23
Europe/Amsterdam

Onderwijsvernieuwing door Fack.tv

Communicatiedocenten Joris van Dooren en Coen Luijten maken on demand-antwoordfilmpjes

Communicatiedocenten Joris van Dooren en Coen Luijten (Fontys Economische Hogeschool Tilburg) bedachten het YouTube-kanaal Fack.tv. De on demand-antwoordservice ‒ een schoolvoorbeeld van blended learning ‒ scoort steeds meer views.

Fack staat voor ‘Frequently Asked Communications Kwestions’. Heb je vragen op het gebied van communicatie? Geef ze door via facktv@fontys.nl en Joris en Coen voorzien je op een laagdrempelige manier van een gedegen antwoord. “We streven ernaar relevante inhoud op een laagdrempelige manier te brengen,” vertelt Coen Luijten (links op de foto). “In onze filmpjes zie je de knipoog. Het moet niet te zwaar worden, maar het luchtige mag nooit ten koste gaan van de inhoud.”

Zweterig en onwennig
Via Facebook en LinkedIn kijken steeds meer mensen Fack.tv. Joris van Dooren: “Daarbij gaat het allang niet meer alleen om onze studenten. Ook bedrijven, alumni en tal van andere geïnteresseerden weten ons te vinden.” Op 1 februari van dit jaar draaide het duo, ‘een beetje zweterig en onwennig’, het eerste filmpje. Inmiddels zijn er 28 afleveringen die gemiddeld 1500 views krijgen. Dat aantal neemt toe, net als de verzoeken van collega-docenten om ook in de studio te mogen verschijnen. “De reacties zijn positief,” zegt Joris. “Hatemail hebben we nog steeds niet gehad.”

Serieuze boodschap
De filmpjes zijn toegankelijk en amusant, maar er zit een serieuze boodschap achter. “Binnen FEHT bouwen we aan een nieuwe onderwijsvisie,” vertelt Joris (rechts op de foto). “Fack.tv past daarin. Eén van onze doelen is blended learning: bied studenten een mix van verschillende leervormen aan. Niet alleen college en literatuur maar vooral persoonlijke coaching aangevuld met kleinschalige, interactieve workshops en natuurlijk videocontent.”

Coen en Joris denken dat ze een goede methode hebben gevonden om ‘leren op afstand’ interessanter te maken voor een brede doelgroep. “Ons concept is interactiever, laagdrempeliger en dynamischer dan veel van de kennisclips die het hbo tot nu toe gewend is,” zegt Joris. “We weten dat collega-docenten het gebruiken als lesmateriaal of naar ons verwijzen als studenten extra diepgang willen bij een communicatievraagstuk. En dat er mensen kijken die nog nooit een voet binnen een hogeschool gezet hebben. Gaaf toch?” [FvdN]

Bekijk aflevering 20 van Fack.tv. Je krijgt antwoord op de vraag: 'Hoe voer ik een goed zakelijk gesprek'?