Tilburg,

Onderwijsminister kijkt songfestival op Rockacademie

Met het delicate Arcade vertegenwoordigt Duncan Laurence ons land op het Eurovisiesongfestival. De wieg van het liedje staat in lokaal C1.31 van Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, waar Laurence aan het keyboard de eerste akkoordenschema’s bedacht. Een bijzondere plek die onderwijsminister Ingrid van Engelshoven ook weleens wil zien.

Dat gaat aanstaande zaterdag gebeuren, tijdens een grote Songfestival-pre party bij FHK. Vanaf 20 uur zijn studenten en medewerkers welkom in het gebouw van de Rockacademie. Eerst zorgt student Flemming Viguurs voor een muzikaal opwarmertje, waarna de gasten in het bijzijn van de minister en Fontys-bestuursvoorzitter Nienke Meijer getuigen zijn van de (historische?) finale in Tel Aviv.

“Als Duncan vroeg geprogrammeerd staat, kijken we hier in huis,” zegt FHK-voorlichtster Mariëlle Hulshoff. “Anders gaan we met z’n allen naar het vlakbij gelegen Piusplein, waar een groot scherm staat.”

Jongen achter een keyboard
In 2017 studeerde Duncan de Moor (echte naam) af aan Fontys Rockacademie. Inmiddels staat hij stijf bovenaan in de bookmakers-lijstjes die de Songfestival-winnaar voorspellen. Uit de beelden van de repetities die dagelijks voorbijkomen, heeft Hulshoff al wel opgemaakt dat Duncan geenszins bezwijkt onder die druk.

“We kennen hem als een slimme student, die weet wat hij wil. Duncan laat zich niet gek maken, en blijft zichzelf. Gewoon, een jongen achter een keyboard met een authentiek liedje.” Dat vinden ook alle voorspellers, die de singer-songwriter in staat achten om na 44 jaar(!) voor Nederland weer eens het Songfestival te winnen.

Campagnetijd
Overigens komt minister Van Engelshoven niet alleen voor Fontys naar Tilburg. Haar lokale D66-partijgenoten Marcelle Hendrickx (wethouder van Cultuur) en raadslid Bas Verberk trokken haar in deze campagnetijd mede over de streep.

Klein detail: Laurence moet eerst nog even de halve finale van aanstaande donderdag doorkomen. Hulshoff: “Ja, dat hebben wij natuurlijk in ons achterhoofd. Maar eerlijk gezegd houdt niemand er rekening mee dat hij de finale niet haalt.”  [Frank van den Nieuwenhuijzen]