september

Onderwijs kan gewoon door, weliswaar ‘blended’

De nieuwe maatregelen om de tweede golf van het coronavirus in te dammen, treffen niet het onderwijs. Dat is vrijgesteld van de maatregelen. Het huidige ‘blended onderwijs’ – gedeeltelijk online en gedeeltelijk fysiek – kan gewoon doorgaan.

De uitzondering die voor het onderwijs wordt gemaakt, betreft ook kerkdiensten en demonstraties. De extra maatregelen, zoals gisteren tijdens een persconferentie door premier Rutte aangekondigd, gelden voor drie weken.

Horeca
Studenten kunnen op de huidige manier doorgaan met hun onderwijs, maar het studentenleven wordt daarentegen wel geraakt. Cafés moeten vanaf 22 uur de deuren sluiten. Op terrassen mogen voortaan maximaal veertig mensen zijn in groepjes van hooguit vier personen, in cafés en bars mogen maximaal dertig man binnen zitten.

Studentenhuizen
In huis mogen – behalve wanneer het gezin groter is – niet meer dan vier mensen bij elkaar zijn. Hoe zit dat met studentenhuizen? Zijn die een gezin? ‘Nee’, zegt de overheid en adviseert studentenhuizen: neem 1,5 meter afstand zoveel mogelijk in acht. Een boete kunnen studenten die samen in een huis wonen hiervoor desalniettemin niet krijgen.

Sportwedstrijden
Sporten kan nog steeds, maar naar een voetbalwedstrijd of ander sportevenement gaan, kan de komende drie weken niet. En sportkantines gaan dicht.

Mondkapjes
Voor treinreizen geldt: neem alleen de trein als het nodig is. Het mondkapje was er al verplicht. D
e Eindhovense burgemeester John Jorritsma, tevens voorzitter van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, kondigde gisteren aan dat hij in zijn stad dringend adviseert om ook in horeca en winkels mondkapjes te dragen.

Thuiswerken is weer de norm, ‘tenzij het echt niet anders kan’. Zogenoemde doorstroomlocaties als bibliotheken, pretparken en dierentuinen krijgen geen nieuwe restricties. [Petra Merkx]

ees over alle maatregelen op de website van de Rijksoverheid. Het is nog niet bekend of Fontys naar aanleiding van deze nieuwe maatregelen aanpassingen gaat doen aan het huidige beleid.