december

Ondernemende studenten krijgen Stek op Strijp-S

Thuishonk Young Entrepreneurs Community opent in januari

Student-ondernemers van Fontys krijgen een eigen werk- en netwerkplek op Strijp-S in Eindhoven. ‘De Stek’, in het voormalige Videolab, opent in het nieuwe jaar de deuren. De Stek is onderdeel van de nieuwe Young Entrepreneurs Community voor studenten, waarbij ook een website hoort.

De Young Entrepreneurs Community biedt student-ondernemers de kans om met elkaar en met mogelijke klanten in contact te komen en kennis op te doen. Het is een initiatief van het Fontys Centrum voor Ondernemerschap en de creatieve vakschool St. Lucas. Ook het Eindhovense Summa College doet mee. Met de TU Eindoven worden gesprekken gevoerd.

De Stek is het ‘offline-thuishonk’ van de community, een ondernemersplein waar studenten vanaf januari kunnen flexwerken, andere ondernemers kunnen ontmoeten en klanten kunnen ontvangen. De ruimte zit midden tussen de ondernemers, op de vijfde verdieping van bedrijfsverzamelgebouw Office-S.

Kruisbestuiving
Danae Bodewes.De Stek wordt nu al gebruikt voor opleiding en coaching van student-ondernemers. “Je merkt nu al dat er kruisbestuiving is tussen de student-ondernemers van St. Lucas en die van Fontys die elkaar hier ontmoeten. Ze geven elkaar opdrachten en helpen elkaar”, zegt Danae Bodewes, onderzoeker en medewerkster van het Centrum voor Ondernemerschap.

Na een make-over van de ruimte start half januari een pilot, waarbij studenten van maandag tot en met woensdag van 9.00 tot 16.00 uur terecht kunnen op De Stek. Half maart gaat de ruimte officieel open. Dan is ook de aftrap van de community en de community-website.

Onine platform
De afgelopen weken zijn de eerste 190 ondernemende studenten uitgenodigd om een profiel aan te maken op de bèta-versie van young-entrepreneurs.nl. Het platform zal studenten straks wijzen op interessante ondernemers-evenementen, en helpen hun weg te vinden in het regionale economische ecosysteem.

Afhankelijk van de ervaringen in op Strijp-S, komen er op termijn mogelijk vergelijkbare ondernemerspleinen voor studenten op andere plekken in Eindhoven, en in Tilburg en Venlo. [Marten van de Wier]