Ondernemende broers maken limoncello: 'We willen vol gas'
De standaard limoncello’s met citroen zijn er al genoeg, dus hoe maak je een variant die opvalt? Eentje met andere smaken, waar mensen meer van willen en die niet snel vergeten wordt? Met die vraag houden de broers Job en Loet van de Biggelaar zich dagelijks bezig.
We gaan twee jaar terug in de tijd. Job en Loet zijn op vakantie in Italië en nemen tijdens een warme zomeravond een slokje van een glaasje limoncello. Ze zijn meteen verkocht, verdiepen zich in het drankje en geven hun creatieve geest de vrije loop. Ze besluiten dat het nóg beter kan. En dus beginnen ze een eigen bedrijfje. Lime Bro’s is geboren.
Van hobby naar baan
“Bij veel limoncello’s wordt citroen gebruikt, maar wij wilden een variant met een eigen draai maken door er andere ingrediënten aan toe te voegen”, legt Job uit, student Technische Bedrijfskunde bij Fontys. Hij runt Lime Bro’s samen met zijn broer Loet, die Bedrijfskunde en Foodbusiness aan de HAS studeert. “We zijn er eerst hobbymatig mee aan de slag gegaan door ons drankje aan vrienden en familie te laten proeven. Pas later kwam het ook bij lokale slijterijen en horecazaken terecht.”
Inmiddels wordt de limoncello van de Lime Bro’s op dertig verschillende punten verkocht, allemaal in de omgeving van Eindhoven. Zelf wonen de broers in Son en Breugel. Hun huis dient als kantoor, maar de limoncello maken ze grotendeels in hun productieruimte in Beek en Donk. Loet vertelt hoe dat proces verloopt.
“We importeren onze citroenen rechtstreeks van een boer uit Italië naar Nederland. Thuis leggen we citroenschillen, verse muntblaadjes en citrusvruchten in pure alcohol. Die ingrediënten zorgen voor de smaak en laten we een paar weken trekken. Daarna scheiden we de schillen van de alcohol en mengen we de alcohol met suikerwater. Dat mengsel bottelen we met een speciaal apparaat en vervolgens worden de flessen gesloten met een dop. De flessen gaan in dozen en worden door onszelf rondgebracht.”
Vol gas
Omdat de broers allebei nog studeren, hebben ze geen tijd om zich volledig op hun bedrijf te richten. Ze zitten allebei in hun laatste jaar en de focus ligt op het afstuderen. Maar als ze hun diploma allebei eenmaal op zak hebben, willen ze vol gas geven. Dan gaan ze er helemaal voor.
Job: “We zijn nu flink aan het voorbereiden en opbouwen zodat we na onze studie alleen nog maar met Lime Bro's bezig kunnen zijn. Al het geld dat we nu verdienen, investeren we in het bedrijf. We hebben allebei nog een bijbaantje om rond te kunnen komen. Ik verkoop matrassen en Loet werkt in een groente- en fruitgroothandel. Maar we hopen natuurlijk dat Lime Bro's snel rendabel wordt en we daarmee kunnen stoppen.”
Om het zover te kunnen laten komen, zijn de heren bezig met het ontwerpen van een nieuwe fles en het ontwikkelen van nieuwe smaakjes. “We willen combinaties maken waar je nog nooit van hebt gehoord. Limoncello met passievrucht bestaat al, sinaasappel ook. Maar wij willen met dingen komen die compleet nieuw zijn. Welke dat zijn? Dat blijft nog even geheim.” [Karen Luiken]
Bij ons thuis ligt jullie fles al koud.
Groeten, Eric (Son)