Tilburg,
mei

Ondanks code oranje toch met de fiets naar de campus

De regendruppels die donderdag naar beneden vallen en het oranje weeralarm dat KNMI heeft afgekondigd, weerhouden studenten en medewerkers van Fontys er niet van om toch op de fiets te stappen. Of ze zich nou bewust zijn van de georganiseerde ‘fiets naar je campus’-dag of niet, iedere sportieveling wordt in het zonnetje gezet.

Fontys heeft deze donderdag omgedoopt tot ‘fiets naar je campus’-dag. Op de locaties in het Tilburgse Stappegoor en het TU-terrein in Eindhoven zijn pitstoppen ingericht die bemand worden door monteurs en waar medewerkers en studenten hun fiets kunnen laten repareren of controleren.

Appeltjes worden uitgedeeld, op de foto: Joyce van Hoof en een studentOok worden op alle Fontys-locaties appels uitgedeeld aan mensen die met de fiets naar school of werk komen. De ochtend begint in Tilburg met 800 stukken fruit, twee uur later is vrijwel alles weg. Een mooi resultaat, vindt Joyce van Hoof, die zich als community builder bezighoudt met de organisatie.

“Toen ik naar het weerbericht keek, had ik niet verwacht dat mensen vandaag op de fiets zouden komen”, zegt Van Hoof. “Maar dat zou ook geen ramp zijn. Het belangrijkste is dat we onze appels kwijtraken en mensen bewust maken van onze actie."

Duurzaam bereikbaar
Yvette Laros is de hoofdorganisator van de ‘fiets naar je campus’-dag . Zij legt uit waarom de campagne op poten is gezet. “We hopen meer mensen op de fiets te krijgen. We vinden het heel belangrijk dat we bij Fontys duurzaam bereikbaar zijn.”

In Eindhoven wordt de actie in samenwerking met de TU en het Summa College gehouden. Laros: “Samen zijn we verantwoordelijk voor 50.000 vervoersbewegingen per dag. Het zou mooi zijn als we een deel daarvan van de auto naar de fiets kunnen verplaatsen.”

Kleine mankementen
Fietsenmaker Rob Coehorst staat de hele ochtend in Tilburg paraat om kapotte fietsen te repareren. Om half negen is er nog niets te doen, maar een uurtje later druppelen de eerste klanten langzaam binnen. “De meest voorkomende problemen zijn kapotte lampen of slappe banden”, zegt Coehorst.

Het gaat volgens hem slechts om kleine mankementen die gerepareerd kunnen worden. Met kapotte versnellingen of andere grote reparaties houdt hij zich vandaag niet bezig. “We hebben een bepaald budget afgesproken waarvoor we kunnen repareren.”

Piepende remmen
Eén van de mensen die een fiets komt inleveren, is Saskia Bergmans, administratief medewerkster bij de Juridische Hogeschool. Dat ze vandaag op de fiets komt is geen unicum. “Ik fiets altijd naar mijn werk,  woon zeven kilometer verderop.”

Ze wist dat ze vandaag haar fiets kon laten controleren door reparateurs en daar maakt ze dan ook graag gebruik van. “Twee weken geleden moest ik onverwachts hard remmen. Sindsdien kraakt mijn fiets. Daar wil ik even naar laten kijken.” [Karen Luiken]