Omdat het gaaf is: werken aan een elektrische raceauto

Studenten Fontys en TU/e ontwikkelen supersnel oplaadbare accu

Altijd al eens in een raceauto willen rijden? Achteraan in de rij aansluiten. Altijd al eens een raceauto willen bouwen? Die rij is veel korter. Althans: als je je aanmeldt bij het Inmotion-team. Deze gecombineerde groep studenten van TU/e en Fontys wil in 2023 meedoen aan de beroemde race van Le Mans. Let wel: met een elektrische raceauto. Eentje met een supersnel oplaadbare batterij.

Het viel wel op vandaag, pal voor de deur van gebouw R1 op de Eindhovense campus aan Rachelsmolen. Daar stond een fraaie racebolide geparkeerd. Met ernaast een racesimulator voor wie zin had. En dan hadden de aanwezige leden van het Inmotion-team nog waterijsjes meegenomen, mocht al dit PK-testosteron nog onvoldoende zijn om studenten over te streep te krijgen.

Want daar ging het de teamleden vandaag om: nieuwe collega's werven. Twaalf fulltimers kent het team. Allemaal studenten die een jaar lang hun studie stilzetten om zich voltijds bezig te houden met het vervaardigen van een eigen raceauto.

Een project van de lange adem. Waardoor elk jaar weer nieuwe leden nodig zijn. Fulltimers, maar ook minstens drie stagiaires. En daarnaast telt het team veel vrijwilligers, veelal al dan niet afgestudeerde oud-teamleden.

Studie op pauze gezet
Sjoerd Filmer (23) is zo'n fulltimer. Sterker nog: IJsje eten en even Max Verstappen spelen in de simulator...van de twaalf fulltimers in het team is hij de enige die bij Fontys studeert, de rest komt van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). "Ik heb mijn studie Automotive Management een jaar op pauze gezet. Ik krijg een heel kleine bijdrage van Fontys en ik heb vorig jaar wat gespaard. Verder is het vooral lenen en ouders die bijspringen."

Sjoerd is geen techneut, maar de man binnen het team die op zoek gaat naar geld. Naar bedrijven die willen sponsoren, die het team willen ondersteunen. Dat lukt heel aardig: "Veel bedrijven willen gewoon studenten bereiken. Voor sommige is het marketing."

En dan is dit precies de groep die ze willen bereiken, stelt zijn teamgenoot en TU/e-student Tom Coppelmans. "Ze weten dat wij studenten zijn die iets extra's willen en ook doen, die meer doen dan alleen studeren."

Lokkertje
De auto die nu zo pontificaal op de Fontys-campus is geparkeerd heeft overigens weinig met het hele project te maken. Het is meer een lokkertje, zo geven de studenten toe. Dit was namelijk de auto die ruim tien jaar geleden al op de TU/e werd ontwikkeld en die op bio-ethanol kon rijden. De auto waar nu aan wordt gewerkt, moet nog gemaakt worden.

Dat wil zeggen: de carrosserie is er. De motor is ook het probleem niet. Op 17, 18 en 19 mei rijdt de auto zelfs al een rondje tijdens de Jumbo Racedagen. "Waar het bij dit project allemaal om draait is het batterijpakket", stelt Clemens Edwards, vierdejaarsstudent Werktuigbouwkunde bij Fontys en stagiaire bij het Inmotion-team. "Het grote probleem dat wij willen oplossen is de ruimte en het gewicht van de batterij."

Electric Refuelling, heet de officiële missie van het team. "De meeste onderzoekers zijn vooral nog bezig de range te vergroten van elektrische auto's. Wij niet. Wij vinden de oplaadtijd van een half uur nog veel te lang. Dus daarmee zijn wij aan de slag gegaan", stelt Filmer. "Dit najaar gaat het ons lukken om de accu op te laden in 7,5 minuten. Ons hogere doel is om het opladen in net zo'n korte tijd te kunnen doen als je tank volgooien bij een benzinestation."

Met als uiteindelijke doel om straks dus op Le Mans te kunnen meerijden. Geen 24 uur, zoals de rest. Maar om precies te zijn twee rondjes, 26 kilometer in totaal. "Dat lijkt niet veel", zegt Tom, "maar we gaan daar dan wel 280 kilometer per uur. En ja, we doen dit met een doel: die sneller oplaadbare accu. Maar ... vooral ook gewoon omdat wij het allemaal heel gaaf vinden om met een raceauto bezig te zijn." [Jan Ligthart]

Meer info over het team en hun 'Vision', de te ontwikkelen auto voor Le Mans in 2023, is op deze plek te vinden.