Eindhoven,
29
november
2023
|
09:54
Europe/Amsterdam

Nursefluencers en hun impact: 'We hebben heel veel vragen'

Nursefluencers. Wanneer ben je er een, wat doen ze en hoe groot is hun invloed? Die vragen hopen twee lectoraten van Fontys volgend jaar te kunnen beantwoorden na het doen van onderzoek naar dit steeds populairder wordende fenomeen. 

De lectoraten ‘Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving’ en ‘Journalistiek en Innovatie’ doen onderzoek naar nursefluencers, verpleegkundige influencers die via social media met hun volgers het gesprek over de zorg aangaan. Het is een term waarvan de betekenis nog niet in beton is gegoten, maar waar de lectoraten wel meer over willen weten. Nursefluencers lijken namelijk steeds meer aan populariteit te winnen, ook onder studenten. 

Zorgdebat 
Wat is de invloed die nursefluencers hebben op het maatschappelijke debat rondom arbeidsmarktkrapte in de zorg en de in- en uitstroom van verpleegkundigen? En kunnen zij dit debat positief beïnvloeden? “Daar gaan we nu naar kijken”, zegt docent-onderzoeker Jessie van Wijk. “We willen weten hoeveel volgers nursefluencers over het algemeen hebben, hoe ze die volgers aantrekken en wat ze belangrijk vinden.”   

Jessie van WijkVan Wijk en haar collega’s willen weten hoe de stem van verpleegkundigen gehoord kan worden, niet alleen binnen een organisatie maar op een hoger niveau. Maken ze op wat voor manier dan ook impact? En zo ja, op welke manier doen ze dat?  

“We hebben heel veel vragen. Vragen die niet beantwoord kunnen worden zonder het zetten van de eerste stap: erachter komen wie de gezichten achter nursefluencers zijn. We gaan op zoek naar verpleegkundigen die hun mening via online platformen dusdanig uiten dat ze daar invloed mee proberen uit te oefenen. Ze gaan de discussie aan over het zorgdebat. Wij willen daarover met hen in gesprek.”   

Instagram 
Het onderzoek is deze maand van start gegaan en neemt een jaar in beslag. De focus ligt vanwege het korte tijdsbestek voornamelijk op nursefluencers die zich op Instagram bevinden. “TikTok en LinkedIn hadden ook gekund, maar we hebben toch besloten om voor Instagram te kiezen. Op TikTok zit vaak een wat jonger publiek en op LinkedIn juist weer een ouder publiek. Bovendien is het op LinkedIn allemaal wat formeler. Wij zijn juist op zoek naar het influencermachtige fenomeen en denken dat vooral op Instagram te kunnen vinden.”   

Naast collega’s worden er ook studenten van Fontys bij het onderzoek betrokken. “We betrekken sowieso afstudeerders bij het lectoraat, maar stel dat er uit een eerste analyse blijkt dat er ook nursefluencers zijn die bij Fontys studeren, dan kunnen we hun kennis en ervaring zeker gebruiken voor het onderzoek.” [Karen Luiken]

   

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
mieke
28
December
2023
net zoiets als jufluencers....
dat zijn dan mensen die uit het bedrijfsleven komen, als zijinstromer wel even het leerkrachten tekort gaan oplossen om maar wat te noemen ....
in the end... staan ze er alleen maar voor zicht zelf, 'to shine' op het (onderwijs)podium
T
04
December
2023
Leuk idee, ben erg benieuwd hoe het uitpakt. Wellicht is de info uit het boek van Teun Toebes die nu al een jaar in een verpleeghuis woont en daar een boek over schreef: VerpleegThuis ook mooi meegenomen.