mei

Nu moet ik hier op zoek naar vlinders

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. Deze keer: Marleen (20) studeert Docent Biologie in Tilburg.

“Ik zit in het bestuur van studievereniging Omnia Beta. Normaal hebben we veel activiteiten, zoals borrels, maar helaas hebben wij die allemaal moeten afzeggen. Gelukkig hebben we wel een leuk alternatief gevonden. De laatste dagen organiseren we een online bierproeverij of een pubquiz. Dat is wel een beetje gek. Je bent gezellig met z’n allen aan het borrelen, maar je bent toch in je eentje aan het drinken.

Ik ben voor mijn opleiding bezig met een onderzoek naar vlinders. Ik zou eigenlijk voor een veldwerkonderzoek naar Roemenië gaan, maar dat gaat natuurlijk niet door. Nu moet ik voor school de Nederlandse bossen in om op zoek te gaan naar vlinders.

Ik woon in de buurt van een natuurgebied waar ik vaker ga wandelen, dus dat komt goed uit. Het soort vlinders dat je tegenkomt is afhankelijk van de bloemen en planten die op die plek groeien. Ik zal hier andere vlinders tegenkomen dan in Roemenië, maar het blijft leuk.

Door de crisis heb ik meer tijd voor dingen die ik leuk vind en lang niet heb gedaan. Ik ben in mijn achtertuin een insectenhotel begonnen. Ik heb een kast voor vlinders, hierin zit een doos met gleuven waar vinders doorheen kunnen. Daarnaast heb ik gaten in stukken hout geboord, waar bijen kunnen nestelen. Het is een soort huisje waar insecten kunnen wonen en waar ze aan het eind van het jaar kunnen overwinteren.

De vlinders zijn nog niet op komen dagen, maar de bijengaatjes waren al binnen een paar dagen gevuld. Ik vind het leuk dat de natuur iets gebruikt wat ik in elkaar zet. Het aantal bijen wordt elk jaar minder, dus het is ook mooi om te zien dat ik de bijen kan helpen. De tuin wordt onderhand een minidierentuin, want naast dit hotel heb ik ook een vijver met vissen. Mijn ouders zijn er niet zo blij mee, maar ik vind het fantastisch.” [Kasper Wienk