Tilburg,

#NotMe, de geboorte van een beweging

Ze staan volgende week in de Ideeënfabriek in Tilburg, op de jaarlijkse expositie van tweedejaars Fontys-studenten International Lifestyle Studies. Maar #NotMe, een beweging bedacht en opgezet door zeven studenten, heeft al ver daarbuiten bekendheid gekregen. Hoe kwam het idee tot stand?

door Debbie Langelaan
Het begon met een opdracht: zet een bedrijfje/product/dienst op vanaf nul. En kijk hierbij naar een probleem in de samenleving. Een groep van zeven vrouwelijke studenten, onder wie Claire Boerma, keken vooral naar de actualiteit. "Een van de eerste dingen die je dan moet doen is het checken van de aanname. We zijn drie thema’s afgegaan voordat we bij de veiligheid van vrouwen kwamen.”

Stoomtrein
Want daar is in ieder geval een probleem. Veel vrouwen hebben te maken met seksuele intimidatie en voelen zich niet veilig. "Toen op onze wekelijkse bijeenkomst verschillende studenten dat rapporteerden na het checken van de aanname, wisten we: we hebben het. Hier kunnen we iets mee, een naam bedenken, een actie, een voorwerp erbij. Er kwam een stoomtrein op gang.” Binnen mum van tijd hadden ze de naam #NotMe bedacht, dat het een beweging moest worden, en het alarmapparaatje dat je via de website kunt bestellen.

Het initiatief trekt veel belangstelling; de studenten hebben de krant er al mee gehaald. Want: vrouwen hebben behoefte aan een manier om zelf, zonder de hulp van anderen, belagers af te schrikken en de omgeving te alarmeren, ontdekten ze. Een simpel alarmsysteem. Zo kwamen ze aan het apparaatje dat keihard piept als je het indrukt. Gewoon een bestaand ding, een ‘fysieke ondersteuning van het gedachtegoed’, zegt Claire. "We hebben geen energie gestoken in de ontwikkeling van een nieuw systeem.” Met de aankoop van het apparaatje van 9,95  euro ‘betuig je steun & take control’, staat op de site.

Doelgroep
Wat aanvankelijk een mooie case was om een goed punt te halen, bracht allengs meer betrokkenheid op gang. Immers, de zeven meiden maken zelf deel uit van de doelgroep. Claire: ,,Natuurlijk hebben we bijna allemaal wel eens iets meegemaakt op dit gebied. Ik denk dat dit helpt om ons in te kunnen leven in deze community. We zijn bij een vrouwenemancipatiecentrum in Tilburg geweest, waar veel vrouwen ons feliciteerden met het initiatief.’’

#NotMe wil verder, ook wanneer het punt voor de opdracht binnen is. "We hadden direct al plannen om met ons initiatief allerlei vrouwenorganisaties af te gaan”, vertelt Claire. "Maar we houden daar na school te weinig tijd voor over. We gaan dat nog doen, we hebben wel gemerkt dat #NotMe een manier is om elkaar als vrouwen empowerment te geven.”